Home » Szkoła Przyjazna Środowisku

Razem na Święta
Szkoła do hymnu
Szkoła pamięta
BohaterON
Rok dla Niepodległej
Powrót Lidzbarka do Macierzy
Інформація про обробку персональних даних Загальна інформація
ІНФОРМАЦІЯ ДЛЯ БАТЬКІВ ДІТЕЙ, ЯКІ ПРИБУВАЮТЬ З УКРАЇНИ
Informacja dla rodziców dzieci przybywających z Ukrainy
ІНСТРУКЦІЯ ВХОДУ В СИСТЕМУ LIBRUS SYNERGIA
Librus Synergia
Młodzieżowa Rada Miejska
Dni dodatkowo wolne
od zajęć dydaktyczno-wychowawczych

14 października 2022 r. (piątek)
31 października 2022 r. (poniedziałek)
2 maja 2023 r. (wtorek)
23 - 25 maja 2023 r. (wtorek - czwartek)
9 czerwca 2023 r. (piątek)

Events in Luty 2023

poniedziałek wtorek środa czwartek piątek sobota niedziela
30 stycznia 2023
31 stycznia 2023
1 lutego 2023
2 lutego 2023
3 lutego 2023
4 lutego 2023
5 lutego 2023
6 lutego 2023
7 lutego 2023
8 lutego 2023
9 lutego 2023
10 lutego 2023
11 lutego 2023
12 lutego 2023
13 lutego 2023
14 lutego 2023
15 lutego 2023
16 lutego 2023
17 lutego 2023
18 lutego 2023
19 lutego 2023
20 lutego 2023
21 lutego 2023
22 lutego 2023
23 lutego 2023
24 lutego 2023
25 lutego 2023
26 lutego 2023
27 lutego 2023
28 lutego 2023
1 marca 2023
2 marca 2023
3 marca 2023
4 marca 2023
5 marca 2023
Telefon i czat zaufania dla dzieci i młodzieży Towarzystwa Przyjaciół Dzieci
Telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka
Certyfikat Wielkiej Ligi Czytelników
Certyfikat Wielkiej Ligi Czytelników
40-lecie nadania szkole imienia
Elektroniczna skrzynka podawcza
Biuletyn Informacji Publicznej

Kontakt

Szkoła Podstawowa nr 1 z Oddziałami Dwujęzycznymi i Sportowymi
im. 
Tadeusza Kościuszki
w Lidzbarku

ul. Działdowska 13
13-230 Lidzbark

tel/fax 23 696 15 27

e-mail: splidzbark@wp.pl
dyrektor@splidzbark.pl
wicedyrektor1_3@splidzbark.pl
wicedyrektor4_8@splidzbark.pl
sekretariat@splidzbark.pl
administracja@splidzbark.pl
biblioteka@splidzbark.pl
pedagog@splidzbark.pl
psycholog@splidzbark.pl

Szkoła Przyjazna Środowisku


Ciekawa lekcja ekologii

W czwartek, 19 stycznia klasy 3a i 3b odbyły bardzo ciekawą lekcje ekologii. Uczniowie przypomnieli i utrwalili sobie zasady segregacji odpadów w atrakcyjny sposób. Bardzo przydatne okazały się roboty Photon, które pomogły dzieciom. Trzecioklasiści działali zadaniowo na konkretnym materiale. Za pomocą tabletów sterowali Photonami, które miały przyporządkować odpowiednią rzecz (odpad) do właściwego pojemnika. Nauka ekologii w tak nowoczesny sposób jest łatwa, przyjemna i efektywna. Uczniowie wykonali zadanie bezbłędnie.

Tekst: Żaneta Mendalka
Foto: Teresa Pawlak


Aktywni Błękitni w 3b

Dnia 4 stycznia, w ramach realizowanego w szkole Programu Edukacyjnego Aktywni Błękitni, uczniowie klasy 3b wraz z wychowawcą przygotowali plakat przedstawiający sposoby oszczędzania wody pt. „Każda kropla jest na wagę złota”. Wykonanie plakatu było poprzedzone przeprowadzeniem lekcji i obejrzeniem prezentacji multimedialnej na temat wody: podział wód, jej znaczenie w życiu człowieka, rodzaje i stopnie zamieszczenia wody, racjonalne sposoby korzystania z wody, aby uchronić przed jej brakiem i w efekcie przed suszą. Uczniowie pracowali bardzo aktywnie. Wspólnie doszli do wniosku, że woda to drogocenny skarb, o który trzeba dbać. Trzecioklasiści obiecali wdrażać w życie otrzymane wskazówki i zachowywać się odpowiedzialnie.

Tekst i foto: Żaneta Mendalka


Aktywni Błękitni – Stop suszy (klasy 1b i 3a)

W czwartek 5 stycznia uczniowie klasy 1b i 3a w ramach integracji międzyoddziałowej podzieleni na grupy wykonali postery dotyczące tematyki „ Stop suszy”. Praca poprzedzona była realizacją scenariusza zajęć na temat: „Stop suszy! Czym jest susza i jak możemy przeciwdziałać jej skutkom w najbliższym otoczeniu? Dlaczego ważna jest retencja?”w ramach III edycji programu Aktywni Błękitni- Szkoła Przyjazna Wodzie.

Podczas zajęć uczniowie uzyskali informacje na temat rodzajów retencji, dobrych i złych praktyk mających na celu pogłębienie lub zmniejszenie skutków suszy na terenach miejskich i wiejskich, które następnie mogli wykorzystać podczas pracy w grupach. Każda klasa realizowała zajęcia we własnym zakresie mając do dyspozycji filmy, prezentacje, zdjęcia wspierające pogadankę o zasobach wody na Ziemi i karty pracy. Uczniowie podzieleni na pięcioosobowe grupy wyłonili spośród siebie liderów następnie po otrzymaniu materiałów (zagadek, rebusów, krzyżówek i kart pracy) przystąpili do realizacji zadania. Praca przebiegała zgodnie i twórczo. Uczniowie chętnie i z ogromnym zaangażowaniem uczestniczyli w realizacji zadania zaznajamiając się z pojęciem suszy i jej konsekwencjami dla życia roślin, zwierząt i ludzi.

Przekonali się, że codzienne oszczędzanie wody jest proste i każdy może przyczynić się do zmniejszenia jej zużycia, a tym samym ochrony jej bezcennych zasobów.

Prezentacja prac w formie wystawy znajduje się na pierwszym piętrze budynku szkolnego.

Tekst: Teresa Pawlak
Foto: Beata Piątkowska



Komiks – „W jaki sposób możemy oszczędzać wodę?”

Uczniowie klasy Ib wraz z wychowawcą Beatą Piątkowską zakończyli zadanie związane z opracowaniem komiksu w ramach realizacji szkolnego programu „Wodna Eko-sztafeta”. Zadanie było realizowane wieloetapowo i obejmowało następujące działania:
– przygotowanie posterów;
– wycieczka nad jezioro;
– spotkanie z „Kropelką Martynką”;
– zaproszenie Kropelki do szkoły i przedstawienie sposobów oszczędzania wody;
– przygotowanie materiałów, napisanie scenariusza i wykonanie komiksu.

Uczniowie chętnie i z zaangażowaniem uczestniczyli w realizowanym projekcie zdobywając wiedzę i umiejętności ekologiczne związane z wodą.

Tekst i foto: Beata Piątkowska


Banery z hasłami dotyczącymi oszczędzania wody

W środę 14 grudnia uczniowie klasy 5a wraz z wychowawcą Jolantą Nowińską podjęli się realizacji zadania losowo przydzielonego w ramach szkolnego programu „Wodna EKO sztafeta”. Zadanie polegało na zredagowaniu haseł związanych z oszczędzaniem wody i wykonaniu trzech banerów z tymi hasłami. Uczniowie mieli mnóstwo ciekawych pomysłów. Po burzliwej dyskusji zostały wybrane trzy hasła. Podczas zajęć z wychowawcą uczniowie pracowali w grupach i przygotowali scenki do wylosowanych przez siebie haseł. Scenki były doskonałą okazją do dyskusji na temat jak można oszczędzać wodę w różnych miejscach i przy różnych codziennych czynnościach. Uczniowie proponowali również działania zmierzające do oszczędzania wody we własnym domu, a nawet opracowali plan oszczędzania wody i korzyści z tego płynące dla swojej rodziny.

Należy pamiętać, że woda należy do najważniejszych zasobów naturalnych na Ziemi. Pozwala na utrzymanie równowagi środowiska, ale przede wszystkim jest niezbędna dla życia i zdrowia człowieka. Dlatego kluczowe jest podjęcie działań służących ochronie jej zasobów. Uczniowie klasy Va przekonali się, że codzienne oszczędzanie wody jest naprawdę proste! Każdy z nas może przyczynić się do mniejszego zużycia wody pitnej, a tym samym ochrony jej bezcennych zasobów.

Tekst i foto: Jolanta Nowiński


Plakat pt. „Woda – transport”

W ramach przesięwzięcia „Szkoła przyjazna środowisku” uczniowie klasy Vb
wykonali plakat pt. „Woda – transport”. W tym celu podjęli szereg działań mających na celu realizację przydzielonego zadania. Najpierw wychowawca przedstawił uczniom prezentację multimedialną dzięki, której uczniowie dowiedzieli się, co to jest transport wodny, jak go dzielimy oraz jakie są środki transportu wodnego. Następnie uczniowie obejrzeli krótki filmik edukacyjny. Podsumowaniem pracy było wykonanie plakatu, którego autorem i pomysłodawcą jest Ksawery Grochowalski. Inni uczniowie pomogli w kolorowaniu i upiększaniu plakatu.

Były to ciekawe i jednocześnie wspaniałe zajęcia, które pogłębiły naszą wiedzę na temat rodzajów maszyn i urządzeń transportowych oraz znaczenia żeglugi dla człowieka.

Tekst i foto: Jolanta Kordalska


Plakat ,,Woda – jako forma wypoczynku”

W ramach realizacji szkolnego programu ,,Wodna Eko-sztafeta” uczniowie klasy II b wraz z wychowawcą, wykonali plakat ,,Woda – jako forma wypoczynku”. Inspiracją do twórczej pracy dzieci było obejrzenie filmiku edukacyjnego ,,Bezpieczeństwo dzieci nad wodą”. Uczniowie bardzo aktywnie włączyli się w pogadankę na temat spędzania czasu nad wodą zarówno latem jak i zimą. Według nich najfajniejsze zabawy to: kąpiel w wodzie na plaży pod czujnym okiem ratowników oraz rodziców, budowanie zamków z piasku nad brzegiem jeziora, korzystanie ze zjeżdżalni, łowienie ryb z tatą, przejażdżka rowerem wodnym czy kajakiem. Podczas rozmowy, dzieci zwróciły szczególną uwagę na bezpieczeństwo podczas przebywania nad wodą. Następnie uczniowie w grupach kolorowali ilustracje przedstawiające różne formy wypoczynku nad jeziorem. Po rozplanowaniu rysunków na dużym arkuszu powstał plakat ,,Woda jako forma wypoczynku”. Wszyscy uczniowie zatęsknili za wakacjami i spędzaniem czasu z przyjaciółmi i rodzicami nad wodą.

Tekst i foto: Beata Sikorska


Wycieczka uczniów klasy IIa do Wodociągów Lidzbark

W ramach realizacji szkolnego programu „Wodna Eko-sztafeta” 7 grudnia 2022 r. uczniowie klasy IIa zrealizowali losowo przyznane zadanie, które polegało na odbyciu wycieczki do Wodociągów Lidzbark. Celem wycieczki było zapoznanie z procesem pozyskiwania wody, oczyszczania i uzdatniania jej oraz dostarczania jako wody pitnej do odbiorców w gminie Lidzbark. W trakcie zwiedzania wyczerpujących informacji udzielał uczniom p. Krzysztof Ciechanowski, który w przystępny sposób przekazał uczniom swoją wiedzę i odpowiadał na zadane pytania. Uczniowie zobaczyli studnie głębinowe, urządzenia służące do filtrowania, oczyszczania i uzdatniania wody, zbiorniki do jej magazynowania oraz pompy tłoczące i regulujące ciśnienie wody w sieci wodociągowej.

Skąd bierze się woda w kranie? My to już wiemy.

Tekst i foto: Katarzyna Czaplińska


Liczenie mostów i wiaduktów na rzece Wel

W środę, 7 grudnia uczniowie klasy 3a wraz z wychowawcą Teresa Pawlak podjęli się realizacji zadania losowo przydzielonego w ramach szkolnego programu „ Wodna EKO sztafeta” . Zadanie polegało na sfotografowaniu wszystkich mostów i wiaduktów na rzece Wel w Lidzbarku. Nad bezpieczeństwem dzieci podczas realizacji tego zadania oprócz wychowawcy, czuwali rodzice, pani Klaudia Piątkowska i Agata Popielarska. Zadanie rozpoczęliśmy od sfotografowania mostu na ulicy Poświętnej , następnie udaliśmy się ścieżką wzdłuż rzeki Wel, aby obejrzeć i sfotografować wiadukt kolejowy na rzece. Podążając dalej wzdłuż rzeki Wel dotarliśmy na most znajdujący się na ulicy Działdowskiej. Kolejne mosty, które odwiedziliśmy znajdują się na Podzamczu, jeden niedaleko Biblioteki Miejskiej, a drugi na ulicy Podzamcze. Idąc dalej dotarliśmy na ulicę Młyńską, gdzie obejrzeliśmy most i tamę na rzece przy młynie. W bramie nieczynnej już garbarni sfotografowaliśmy kolejny most, który łączył zakład pracy z ulicą Stare Miasto. Spacerując dalej dotarliśmy do mostu z figurką Świętego Jana Nepomucena. Przed nami zostały jeszcze dwa mosty. Jeden na ulicy Chopina i drugi, najnowszy, znajdujący się na obwodnicy Lidzbarka. W sumie, w samym mieście Lidzbarku naliczyliśmy dziewięć mostów i jeden wiadukt kolejowy na rzece Wel. Zadanie wykonaliśmy w stu procentach.

Tekst i foto: Teresa Pawlak


Kropelka Wody „Martynka”

W ramach realizacji szkolnego programu „Wodna Eko-sztafeta” uczniowie klasy Ib wraz z wychowawcą i rodzicem podjęli się wykonania działania związanego ze stworzeniem komiksu „W jaki sposób możemy oszczędzać wodę?” Podczas zajęć ekologicznych uczniowie w grupach przygotowywali postery przedstawiające sposoby oszczędzania wody w życiu codziennym każdego człowieka.

W dniu 2 grudnia 2022r uczniowie z wychowawcą Beatą Piątkowską udali się na wycieczkę w celu zapoznania się ze stanem czystości lidzbarskich zbiorników wodnych i rzeki. Podczas obserwacji czystości Małego Jeziorka uczniowie zauważyli płaczącą „Kropelkę Wody”. W trakcie rozmowy okazało się, że Martynka (Kropelka Wody) jest zaniepokojona i zatroskana o czystość wody. Uczniowie zaprosili ją do swojej sali lekcyjnej, gdzie przedstawili pomysły i sposoby oszczędzania wody oraz dbałości o rzeki i zbiorniki wodne.

Kropelka Wody „Martynka” z ciekawością wysłuchała uczniowskich propozycji działań. Żegnając się z dziećmi stwierdziła, że jest zadowolona z podejmowanych przez nich działań związanych z oszczędzaniem wody. Była to dla uczniów wspaniała lekcja ekologii.

Tekst i foto: Beata Piątkowska


Plakat przedstawiający sposoby oszczędzania wody

W ramach realizowania zadania programu „Szkoła przyjazna środowisku”, uczniowie klasy 6a stworzyli plakat przedstawiający sposoby oszczędzania wody. Na zajęciach z wychowawcą dzieci rozmawiały w jaki sposób można oszczędzać wodę oraz jak przedstawić to za pomocą schematu. Uczniowie klasy 6a, debatowali o tym problemie również z rodzicami . Stworzono listę sposobów oraz szkic plakatu. Główną autorką pomysłu oraz wykonania jest Maja Grochalska . Inni uczniowie pomogli w kolorowaniu i upiększaniu plakatu. Mamy nadzieję, że inni skorzystają z naszych pomysłów i dzięki temu będą wiedzieli w jaki sposób oszczędzać wodę.

Tekst i foto: Anetta Paturalska


Rozstrzygnięcie konkursu na logo projektu Wodna EKO sztafeta


Wycieczka klasy 1b do siedziby WPK w Jeleniu

W dniu 9 listopada 2022r. uczniowie klasy Ib wraz z wychowawcą – p.Beatą Piątkowską oraz z p. Bożeną Tejs pojechali na wycieczkę do siedziby Welskiego Parku Krajobrazowego w miejscowości Jeleń. W ramach lekcji muzealnej zwiedzili Muzeum Etnograficzne im. Edwarda Klemensa oraz Muzeum Przyrody. W sali edukacyjnej powitał uczestników wycieczki Pan Arkadiusz Abramowski – pracownik WPK, który był przewodnikiem podczas zwiedzania i pobytu w muzeach.

W Muzeum Przyrody można było obejrzeć eksponaty, które zgrupowane były w ekspozycjach: zwierzęta żyjące w środowisku wodnym, zwierzęta leśne, zwierzęta żyjące na polach i łąkach, zwierzęta zasiedlające opuszczone zabudowania, strychy i stodoły. Uczniowie mogli zobaczyć spreparowane zwierzęta takie, jak: orlik biały, wilk, zające i inne.

Natomiast w Muzeum Etnograficznym uczniowie mieli możliwość obejrzenia eksponatów związanych z dawnym i codziennym życiem mieszkańców wsi. Uczestnikom wycieczki przybliżono postać patrona muzeum – Edwarda Klemensa.

Na koniec było ognisko, przy którym pieczono kiełbaski oraz śpiewano piosenki.

Wycieczka była doskonałą okazją do budowania relacji i integracji uczniów kl. Ib. Była to wspaniała zabawa, która dała początek nowym więziom, co z pewnością w przyszłości zaowocuje w czasie wspólnych wyjazdów, spotkań czy wycieczek.

Uczniowie wrócili z wycieczki bardzo zadowoleni. Wyjazd dostarczył im wielu pozytywnych emocji. Ponadto, że to zaledwie 8-latkowie – niejednokrotnie zabłysnęli wiedzą z trudnych przyrodniczych tematów. Kulturą i swoim zachowaniem budzili podziw wszystkich pracowników Welskiego Parku Krajobrazowego. To był miło spędzony czas.

Tekst i foto: Beata Piątkowska


Kółko ekologiczne

W dniu 27 października 2022 roku w ramach kółka ekologicznego prowadzonego dla uczniów klasy Ib przez Beatę Piątkowską przeprowadzono zajęcia warsztatowe na temat ” Trzy stany skupienia wody”. Podczas tych zajęć uczniowie mieli możliwość zapoznania się w sposób doświadczalny z wodą, jej stanami skupienia i właściwościami. Młodzi „naukowcy” z zainteresowaniem wykonywali różne doświadczenia, które rozwijały i pogłębiały ich wiedzę dotyczącą tego ważnego składnika życia na Ziemi. Omawiane zagadnienie obiegu wody w przyrodzie jest podstawą dalszych zajęć prowadzonego koła ekologicznego.

Zajęcia laboratoryjne sprawiły dzieciom wiele radości oraz rozbudziły w nich ciekawość wiedzy o wodzie.

Tekst i foto: Beata Piątkowska


Co nam daje las

W miniony czwartek klasa 3a wybrała się do lasu w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: Co nam daje las?. Zabraliśmy ze sobą lornetki i lupy, aby poobserwować życie zwierząt w ich naturalnym środowisku. Wchodząc do lasu utrwaliliśmy zasady zachowania się. Wszyscy uczniowie wiedzą, że las jest domem dla zwierząt, a my jego gośćmi. Dzieci mogły zaobserwować i wymienić warstwy z jakich składa się las, nazwać rośliny i zwierzęta w nich żyjące. Będąc w lesie dowiedzieliśmy się, że las produkuje tlen, utrzymuje wilgoć i zapobiega powodziom, jest miejscem wypoczynku, dostarcza nam drewno a nawet jedzenie ( jagody, maliny, jeżyny, grzyby , zioła). To była ciekawa lekcja przyrody.

Tekst i foto: Teresa Pawlak


Święto Drzewa

Od 1951 roku decyzją Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa święto to jest obchodzone we wszystkich krajach członkowskich wspólnoty. W Polsce realizują je przede wszystkim stowarzyszenia ekologiczne, nadleśnictwa i placówki edukacyjne. Klub Gaja organizuje tegoroczne obchody pod hasłem Drzewo Wolności, zachęcając Polaków do sadzenia drzew i nadawania im imion, żeby uhonorować tym samym 25-lecie odzyskania swobód obywatelskich. Inicjatywa sadzenia drzew szybko się przyjęła i przerosła w Stanach w tradycję.

Co roku 10 października obchodzimy w Polsce Święto Drzewa. Dzisiaj klasa VI B Szkoły Podstawowej nr 1 wraz z opiekunami panem Wojciechem Nowińskim i Mariuszem Topolewskim uczciła rzeczone święto sadząc 10 sadzonek dębowych w pobliżu bulwaru miejskiego. Uczniowie sprawnie zajęli się sadzonkami tego majestatycznego gatunku przyczyniając się do wzbogacenia stanu zadrzewienia miasta – czyniąc je przez to bardziej zielonym i przyjaznym. Serdeczne podziękowania składamy Instytucjom : Urzędowi Miasta i Nadleśnictwu Lidzbark za umożliwienie przeprowadzenia tejże wartościowej dla społeczeństwa naszego miasta akcji. Dziękujemy też naszym wychowankom za podjęcie wyzwania.

Tekst: Mariusz Topolewski
Foto: Wojciech Nowiński


Sprzątamy dla Polski

4 października jest wspomnieniem św. Franciszka z Asyżu – patrona zwierząt, przyrody oraz ekologii. W związku z tym w całej Polsce odbyła się akcja sprzątania lasów i pobliskich terenów zielonych.

W 4 już edycji akcji Sprzątamy Dla Polski wzięli udział chętni uczniowie klas 2b i 4a naszej szkoły. Wraz z nauczycielkami Elżbietą Wawrzonkowską, Beatą Sikorską i Katarzyną Budną oraz przy wsparciu pracownicy Nadleśnictwa Lidzbark, pani Joanny Bilskiej, sprzątali tereny leśne w okolicach Stowarzyszenia Psia Przystań i ulicy Jeleńskiej. Uczestnicy akcji byli zasmuceni ilością plastikowych i szklanych odpadów zebranych do foliowych worków. Wielkie zaangażowanie dzieci zostało nagrodzone słodkimi upominkami przez Panią Bilską oraz pozytywnymi ocenami zachowania przez wychowawczynie.

Mamy nadzieję, że uczniowie swoim dobrym przykładem zachęcą pozostałą część społeczności lokalnej do dbałości o dobro przyrody, a co za tym idzie – dobro wszystkich ludzi.

Tekst i foto: Katarzyna Budna


Akcja „Sprzątanie Świata” pod hasłem „Wszystkie śmieci nasze są”

Dnia 16 września br klasy IV b i VIII b wraz z wychowawcami p. Magdaleną Oleksiak i p. Mariuszem Topolewskim oraz opiekunami p. Magdaleną Zawacką i p. Anną Kowalkowską wzięły udział w 29 Akcji Sprzątania Świata, która w tym roku odbywała się pod hasłem „Wszystkie śmieci nasze są”. Klasom towarzyszyli: leśniczy Piotr Waleśkiewicz i podleśniczy Artur Weber. Zbiórka śmieci rozpoczęła się słodkim poczęstunkiem – każdy z uczestników otrzymał baton ufundowany przez Nadleśnictwo Lidzbark. Następnie klasom przydzielono rewiry do posprzątania: klasa IV b – las przy ulicy Jeleńskiej, klasa VIII b – las przy ulicy Lubawskiej. Zaopatrzeni w rękawice ochronne i worki uczniowie zabrali się do zbierania papierków, butelek itp. Uczniowie obu klas łącznie zebrali 18 worków śmieci. Na zakończenie akcji wykonane zostały wspólne zdjęcia.

Szczególne podziękowania kierujemy w stronę Dyrekcji Szkoły za umożliwienie udziału w akcji oraz Nadleśnictwu Lidzbark reprezentowanemu przez panią Joannę Bilską.

Tekst i foto: Magdalena Oleksiak


Przytul się do drzewa

W maju klasy pierwsze – 1a i 1b – wzięły udział w ogólnopolskiej kampanii PRZYTUL się do DRZEWA. Akcja ta miała celu zwrócenie uwagi na bezpieczne i mądre poruszanie się po lasach, uczulała na rzeczy, które mogą nieświadomie doprowadzić do pożaru. W podziękowaniu za zaangażowanie w przytulanie drzew, mające za zadanie zwrócić uwagę na ochronę lasów przed niszczeniem i pożarami otrzymaliśmy certyfikat uczestnictwa w akcji.

Tekst: Katarzyna Nizgorska
Foto: Katarzyna Czaplińska


My i ryby

Uczennica klasy 7b- Oliwia Bielecka zajęła 🥉3 miejsce w kategorii uczniów klas 7-8 w 1. edycji Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego pn. „My i RYBY – jak Europejski Fundusz Morski i Rybacki zmienił otoczenie wokół nas“.

Gratulujemy i trzymamy kciuki za kolejne sukcesy plastyczne

Tekst i foto: Małgorzata Waleszkowska


„Zakładka kwiatami malowana”

22 czerwca w Elbląskiej Delegaturze Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego miało miejsce podsumowanie konkursu biologiczno- plastycznego „Zakładka kwiatami malowana”, organizowanego przez WMODN w Elblągu. Laureatami konkursu zostali uczniowie z SP w Bryńsku oraz uczniowie SP1 w Lidzbarku. Finał rzeczonego konkursu przebiegł w kilku etapach. Konsultant ds. biologii pani Janina Meller jako pomysłodawczyni całego przedsięwzięcia przypomniała na wstępie uczestnikom gali cele jakie przyświecały twórcom owego konkursu .W dalszej części mieliśmy okazję wysłuchać krótkiej prelekcji odnośnie bogactwa botanicznego naszego regionu, które wspaniale zostało utrwalone w pracach plastycznych nadesłanych jury konkursowemu. Ostatni akcent polegał na rozdaniu nagród rzeczowych nagrodzonym uczniom, którzy bardzo licznie stawili się w tym celu . Bardzo cieszymy się, że nasi wychowankowie przystąpili ochoczo do owej rywalizacji i stanęli w szranki z kolegami wywodzącymi się z całego województwa

Szczególne podziękowania kierujemy pod adresem pana Janusza Bieleckiego, dzięki którego uprzejmości i zaangażowaniu mogliśmy udać się po odbiór nagród do miasta Elbląga.

Tekst: Mariusz Topolewski
Foto: Janusz Bielecki


Wycieczka do gospodarstwa ogrodniczego

13 czerwca uczniowie klasy IVa pod opieką pani Jolanty Nowińskiej oraz pani Anny Jankowskiej wzięli udział w pieszej wycieczce do gospodarstwa ogrodniczego Państwa Katarzyny i Grzegorza Szypulskich.

Celem wycieczki było upowszechnianie wśród uczniów wiedzy o składnikach i funkcjonowaniu rodzimego środowiska przyrodniczego, a także umiejętności korzystania z zasobów przyrody, upowszechnianie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej.
Na początku uczniowie zostali bardzo ciepło powitani przez panią Szypulską, która przekazała ważne informacje dotyczące uprawy i pielęgnacji roślin. Czwartoklasiści mieli okazję poznać jej pracę i pasję zarazem.

Następnie pani Szypulska oprowadziła wszystkich po szklarniach, aby uczniowie mogli przyjrzeć się kwiatom. Wszyscy byli zachwyceni kwiatkami i efektami pracy ogrodnika. Uczniowie bardzo zainteresowali się również maszynami rolniczymi, które pokazał im pan Grzegorz Szypulski.

Kolejną atrakcją były zajęcia, podczas których każdy uczeń miał okazję przesadzić poziomki. Nie było to takie proste, ale w końcu każdemu się udało! Otrzymaliśmy od Państwa Szypulskich sadzonki poziomek, doniczki oraz ziemię.

Bardzo dziękujemy za zaproszenie, poświęcony czas i sadzonki!

Było to dla nas niezwykłe spotkanie.

Tekst: Jolanta Nowińska
Foto: Jolanta Nowińska, Anna Jankowska


Wyróżnienie dla Aleksandry Wolf w konkursie biologicznym „Szlachetne zdrowie”

27 maja dwie uczennice naszej szkoły wzięły udział w III Powiatowym Konkursie Biologicznym. Aleksandra Wolf i Paulina Zawadzka to uczennice, które uzyskały najlepsze wyniki w eliminacjach szkolnych, wykazując się wiedzą dotyczącą zdrowego stylu życia, znajomością wielu chorób, jak również wiedzą z zakresu profilaktyki.

Aleksandra Wolf, uczennica klasy VIIa uzyskała w tym konkursie wyróżnienie. Obu uczennicom dziękujemy za godne reprezentowanie naszej szkoły, a Aleksandrze gratulujemy wyróżnienia.

Wyróżnienie dla Aleksandry Wolf w konkursie biologicznym „Szlachetne zdrowie”

Tekst i foto: Maria Markowska


Razem dla czystej planety!

Razem dla czystej planety!

Uczniowie klasy 7c i 8c w czwartek 21 kwietnia dołączyli do wydarzenia prowadzonego przez fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej- „Dzień Ziemi. Razem dla czystej planety!”. W ramach tej akcji uczniowie uczestniczyli w webinarze poprowadzonym przez Dominikę Cieślar z organizacji Kupuj Odpowiedzialnie. Pani Dominika opowiadała o tym, jak nasze środowisko jest zanieczyszczane przez odpady i tony zalegającego plastiku. Poruszyła kwestie związane z zanieczyszczaniem wody i marnowaniem żywności. Przedstawiła dane statystyczne oraz wskazówki co my, jako konsumenci i konsumentki, możemy zrobić dla naszej Planety. Wytłumaczyła, czym jest ślad węglowy i ślad wodny i podała proste wskazówki, jak je ograniczyć.

Uczniowie poznali ZASADĘ 6R i jej praktyczne zastosowanie, czyli praktyczny poradnik niemarnowania:

  • Rethink, czyli pomyśl czy rzeczywiście potrzebujesz danej rzeczy
  • Reduce, kupuj tylko to co jest niezbędne
  • Reuse, używaj produktów wielokrotnie. Zamiast wyrzucać, zastanów się jak możesz wykorzystać ponownie nieużywany przedmiot
  • Refuse, odmawiaj i nie daj się wprowadzać w kompulsywną konsumpcję
  • Recover, czyli nim zdecydujesz się na wymianę sprzętu, postaraj się go naprawić albo zleć ją komuś kto się tym zajmuję
  • Recycle, czyli ponowne używanie surowca, z którego dany produkt został stworzony. Ważne jest, by odpowiednio segregować śmieci, tak aby ułatwić ich dalszy recykling.

Tekst: Marzanna Nąć


Wszystkie dzieci zbierają elektrośmieci

Nasza szkoła przystąpiła do projektu “Wszystkie dzieci zbierają elektrośmieci”. Celem tej akcji jest podniesienie świadomości ekologicznej wśród dzieci i młodzieży oraz zwrócenie uwagi na prawidłowe zagospodarowanie odpadami.

W ramach tego projektu 25 września od godz.11.00 do 13.00 na boisku szkolnym została zorganizowana zbiórka elektrośmieci. Koordynatorami akcji byli nauczyciele: Jolanta Nowińska, Katarzyna Stempka, Danuta Szuman, Mariusz Urbański, Magdalena Zawacka wraz z wicedyrektorem Wojciechem Nowińskim. Wszyscy uczniowie za udział w akcji otrzymali uwagi pozytywne. Okazało się, że jedynym warunkiem do działania jest mobilizacja, porządki domowe i chęci! Świadczy o tym ilość uzbieranych przez naszą szkołę elektrośmieci.

Dziękujemy wszystkim za udział w zorganizowanej przez naszą szkołę akcji!

W zamian za przyniesiony zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny szkoła otrzyma bon, który wykorzysta na nagrody rzeczowe w postaci sprzętu sportowego lub materiałów biurowych.

Tekst: Jolanta Nowińska
Foto: Magdalena Zawacka


Lekcje wcale nie muszą być nudne – przyroda

Lekcje wcale nie muszą być nudne- przekonali się o tym uczniowie klas 4- tych, którzy w ramach lekcji powtórzeniowej z przyrody, tworzyli schematy układów człowieka. Powstały układy pokarmowe, oddechowe, szkieletowe, nerwowe. W ten sposób uczniowie przypominali sobie budowę oraz funkcje tych układów, a przy okazji świetnie się bawili.

Tekst i foto: Anna Jankowska


Dbamy o przyrodę!

Za nami czwarta edycja wyjątkowego projektu edukacyjnego Tradycyjny Sad, w którym nasza szkoła po raz kolejny wzięła aktywny udział.

Realizacja konkursowych zdań Tradycyjnego Sadu była zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów, wspaniałą przygodą, w którą włożyli sporo zaangażowania i trudu. Jako uczestnicy grantu wykorzystaliśmy zdobytą wiedzę w praktyce, zakładając minisady z tradycyjnymi odmianami czereśni, tworząc pomologiczną mapę Polski oraz odnajdując wiele starych drzew w naszej okolicy. Dzięki tym działaniom szkoła umocniła swój status instytucji dbającej o środowisko naturalne. Za zaangażowanie i pracę otrzymaliśmy dyplom.

Warto nadmienić, że w realizację projektu szczególnie zaangażowały się uczennice klasy 8c, które stworzyły aktywnie działający zespół o apetycznej nazwie „Owocówki z podstawówki,” z szefową projektu Natalią Marcinkowską na czele, za co jesteśmy im niezmiernie wdzięczni.

Tradycyjny Sad

Tekst: Mariusz Topolewski


Klimat i woda są dla nas ważne

Edukacja ekologiczna jest niezmiernie ważna we współczesnym społeczeństwie. Rolę dbałości o planetę i środowisko dobrze znają uczniowie naszej szkoły, którzy swoją wiedzą na temat roli klimatu i wody mogli podzielić się z innymi, przystępując do konkursu plastycznego zorganizowanego przez Powiat Działdowski i Działdowskie Centrum Edukacji Ekologicznej „Klimat i woda motorem przyszłości”. Czworo naszych uczniów zdobyło wyróżnienia w tym konkursie, a są to:

  • Franciszek Drzewoszewski – z kl. II a;
  • Amelia Gutowska – z kl. II a
  • Hanna Bil – z kl. II b;
  • Kamil Staszyński – z kl. II b.

 

Nagrody dla osób wyróżnionym oraz podziękowanie dla szkoły za udział w konkursie w dniu 17 grudnia odebrała p. o. dyrektora Joanna Urbańska.

Serdecznie gratulujemy wyróżnionym i życzymy sukcesów w kolejnych przedsięwzięciach!

Tekst i foto: Joanna Urbańska


Klasowe laboratorium w klasie 1b

Podczas zajęć mających na celu poznanie warunków potrzebnych roślinom do życia dzieci prowadziły obserwacje przyrodnicze. Badały właściwości gleby i piasku, wykonywały doświadczenia z wodą, szukały obecności organizmów żywych i szczątków roślinnych w glebie i żwirze. Następnie w pojemnikach z glebą i piaskiem zasiały owies. Wynik doświadczenia był zaskakujący!

Tekst i foto: Katarzyna Nizgorska


Poznajemy patrona ekologii

4 października wolontariat „Służę i pomagam” pod opieką pani Magdaleny Zawackiej, pani Elżbiety Wawrzonkowskiej i pana Mariusza Topolewskiego przeprowadził akcję pod hasłem: „Św. Franciszek patron ekologii”.

Na holu szkoły przygotowano ekspozycję o św. Franciszku, wykorzystując prace plastyczne uczniów i obraz pani Zawackiej. Wolontariusze wraz z opiekunami przeszli do poszczególnych klas z krótką prelekcją, folderem promującym akcję i Dekalogiem ekologicznym św. Franciszka. Starsi uczniowie losowali zasady z tego Dekalogu. Młodsze dzieci otrzymały kolorowe ptaszki, symbolizujące naszych braci mniejszych. W ramach akcji pan Mariusz Urbański wykonał został także folder promujący akcję, pani Elżbieta Wawrzonkowska z grupą uczniów klasy 8b wzięła udział w nabożeństwie ku czci patrona ekologów, po którym uczestnicy Mszy świętej mogli wylosować fragment Pisma św. O poszanowaniu świata, który dał nam Bóg.

Tekst: Elżbieta Wawrzonkowska


„Myślę, więc nie śmiecę”

Nasza Szkoła włączyła się do 28 Akcji Sprzątania Świata pod hasłem „Myślę, więc nie śmiecę”. Akcja była organizowana poprzez Fundację „Nasza Ziemia”. W ramach zadania zrealizowano:

  • przeprowadzono zajęcia o tematyce ekologicznej, wg materiałów przygotowanych przez fundację (gotowe scenariusze zajęć, karty pracy); materiały skierowano do klas matematycznych, których zadaniem było obliczanie zadań matematycznych z procentami, w odniesieniu do wyliczania procentów zaśmiecenia, zebranych posprzątanych itd.;
  • zbierano śmieci – w dniu 15 września w godz. 10.00 – 11.30 na terenie lasu przy szosie brodnickiej (po obu stronach); klasom IIb, IVa i VIIIb z wychowawcami: Jolantą Nowińską, Magdaleną Zawacką i Martą Wiadrowską i opiekunami: Agatą Oleksiak, Małgorzatą Waleszkowską oraz koordynatorem całej akcji Mariuszem Topolewskim – zostały przydzielone rewiry, a temu towarzyszyli pracownicy Nadleśnictwa Lidzbark – Leśnictwo Klonowo, delegowanych przez p. Joannę Bilską. Podleśniczy: Artur Weber, Stanisław Leliński i Patrycja Błaszkiewicz zapewnili rękawice ochronne, worki i transport oraz towarzyszyli sprzątaniu;
  • zebrano łącznie 20 worków śmieci;
  • zakończeniem akcji było wspólne zdjęcie, podziękowania i deklaracja kontynuacji przedsięwzięcia w kolejnych latach.

Tekst: Mariusz Topolewski
Foto: Małgorzata Waleszkowska
Marta Wiadrowska
Magdalena Zawacka


Kukiełki warzywne w 2 b

Klasa 2b wraz z wychowawcą Magdaleną Zawacką wykonała ciekawe kukiełki warzywne promując tym samym zdrowy styl życia. Dzieci poznały różne warzywa i wykonały z nich super Świeżaki.

Gratulujemy naszym kreatywnym uczniom!

Tekst i foto: Magdalena Zawacka

Skip to content