Home » Szkoła Przyjazna Środowisku

BohaterON
Zajęcia nauki gry w tenisa stołowego
Razem na Święta
Młodzieżowa Rada Miejska
Szkoła do hymnu
Szkoła pamięta
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0
Rok dla Niepodległej
Powrót Lidzbarka do Macierzy
Інформація про обробку персональних даних Загальна інформація
ІНФОРМАЦІЯ ДЛЯ БАТЬКІВ ДІТЕЙ, ЯКІ ПРИБУВАЮТЬ З УКРАЇНИ
Informacja dla rodziców dzieci przybywających z Ukrainy
ІНСТРУКЦІЯ ВХОДУ В СИСТЕМУ LIBRUS SYNERGIA
Librus Synergia

2 maja 2024 r. (czwartek)
14 - 16 maja 2024 r. (wtorek - czwartek)
31 maja 2024 r. (piątek)

Wydarzenia w miesiącu Kwiecień 2024

poniedziałek wtorek środa czwartek piątek sobota niedziela
1 kwietnia 2024
2 kwietnia 2024
3 kwietnia 2024
4 kwietnia 2024
5 kwietnia 2024
6 kwietnia 2024
7 kwietnia 2024
8 kwietnia 2024
9 kwietnia 2024
10 kwietnia 2024
11 kwietnia 2024
12 kwietnia 2024
13 kwietnia 2024
14 kwietnia 2024
15 kwietnia 2024
16 kwietnia 2024
17 kwietnia 2024
18 kwietnia 2024
19 kwietnia 2024
20 kwietnia 2024
21 kwietnia 2024
22 kwietnia 2024
23 kwietnia 2024
24 kwietnia 2024
25 kwietnia 2024
26 kwietnia 2024
27 kwietnia 2024
28 kwietnia 2024
29 kwietnia 2024
30 kwietnia 2024
1 maja 2024
2 maja 2024
3 maja 2024
4 maja 2024
5 maja 2024
Telefon i czat zaufania dla dzieci i młodzieży Towarzystwa Przyjaciół Dzieci
Telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka
Certyfikat Wielkiej Ligi Czytelników
Certyfikat Wielkiej Ligi Czytelników
40-lecie nadania szkole imienia
Elektroniczna skrzynka podawcza
Biuletyn Informacji Publicznej

Kontakt

Szkoła Podstawowa nr 1 z Oddziałami Dwujęzycznymi i Sportowymi
im. 
Tadeusza Kościuszki
w Lidzbarku

ul. Działdowska 13
13-230 Lidzbark

tel/fax 23 696 15 27

e-mail: splidzbark@wp.pl
dyrektor@splidzbark.pl
wicedyrektor1_3@splidzbark.pl
wicedyrektor4_8@splidzbark.pl
sekretariat@splidzbark.pl
administracja@splidzbark.pl
biblioteka@splidzbark.pl
pedagog@splidzbark.pl
psycholog@splidzbark.pl

Szkoła Przyjazna Środowisku


Edukacja ekologiczna jest nam bliska

Dnia 9 kwietnia 2024r. uczniowie klasy 4 b wzięli udział w akcji sprzątania lasu. We współpracy z Górznieńsko-Lidzbarskim Parkiem Krajobrazowym posprzątali las przy osiedlu Stare Działki i ul. Rejtana. Wcześniej obejrzeli prezentację i wysłuchali prelekcji na temat segregowania śmieci zaprezentowane przez przedstawiciela parku – panią Barbarę Beszczyńską – specjalistę ds. edukacji ekologicznej.

Uczniowie klasy 4 b nie tylko pożytecznie, ale i aktywnie spędzili czas – ciągu 2 godzin zrobili prawie 10000 kroków!

Dzieci chętnie sprzątały las, a zbierane śmieci od razu segregowały, wrzucając do odpowiednich worków.

Opiekę nad dziećmi sprawowali: wychowawca klasy – pani Katarzyna Stępka oraz inicjator akcji – nauczyciel wychowania fizycznego, pan Markiem Koczot.

Dziękujemy uczniom, nauczycielom i pracownikom Górznieńsko-Lidzbarskiego Parku Krajobrazowego za wspólną pracę na rzecz naszej planety – do zobaczenia za rok!

Tekst: Marek Koczot
Foto: Krzysztof Pokrętowski


Dokarmiamy ptaki

Zima to najtrudniejszy okres dla ptaków zimujących w naszej strefie klimatycznej. Bez wsparcia ludzi, mniej doświadczone, bądź osłabione ptaki mają nikłe szanse na przeżycie w okresie mrozów i silnych opadów śniegu. Uczniowie klasy 1b postanowili zadbać o tych najmniejszych naszych przyjaciół. Wraz z wychowawcą Teresą Pawlak i rodzicami przygotowali ekologiczne karmniki z różnymi nasionami, ziarnami i suszonymi owocami, a wszystko zatopione w smalcu. Tak przygotowane smakołyki zawiesili na drzewach i krzewach w okolicy naszej szkoły. Dokarmianie ptaków zimą to również doskonała okazja do kształtowania u dzieci poczucia odpowiedzialności oraz wrażliwości na losy zwierząt. Dlatego też nie będzie to jednorazowa akcja, ale cykliczny proces dokarmiania ptaków w czasie zimy. Zaraz po powrocie z ferii zimowych uzupełnimy ekologiczne karmniki przygotowaną mieszanką smakołyków dla ptaszków.

Tekst i foto: Teresa Pawlak


I nadeszła zima…

I nadeszła zima… ta kalendarzowa, ale również ta w pogodzie. Jeszcze przed nadejściem pierwszych mrozów i śniegu klasa 1a zadbała o zimujące w Polsce ptaki, o których dowiedziała się na lekcjach przyrody. Uczniowie własnoręcznie przygotowali karmniki (z rolek po papierze toaletowym i przyniesionych z domu ziaren), które rozwiesili na drzewach w okolicy naszej szkoły. Dziękujemy także rodzicowi panu Jarosławowi Cechowskiemu, który podarował nam gotowe karmniki – kule tłuszczowe. Ptaszki na pewno będą zadowolone i poradzą sobie w trudnych zimowych warunkach. Potrzeba tak niewiele, aby być przyjacielem zwierząt i pomóc.


Certyfikat Szkoły Przyjaznej Środowisku jest nasz!

Niezwykle miło jest nam poinformować społeczność szkolną i lokalną, że w dniu 8 listopada 2023 r. nasza szkoła otrzymała Certyfikat Warmińsko Mazurskiego Kuratora Oświaty „Szkoły Przyjaznej Środowisku”.

Certyfikat ten przyznawany jest szkołom na okres 3 lat za szczególną aktywność w zakresie propagowania postaw proekologicznych. Otrzymaliśmy go za szereg inicjatyw integrujących społeczność szkolną wokół działań na rzecz poszanowania zasobów środowiska, doskonalenie procesów dydaktycznych i wychowawczych, w szczególności w obszarze edukacji ekologicznej i zrównoważonego rozwoju, podejmowanie i angażowanie do działań społeczności szkolnej (uczniów, rodziców, rady pedagogicznej, pracowników szkoły) i społeczności lokalnej oraz podnoszenie, efektywność i atrakcyjność pracy dydaktycznej , a także motywowanie do poszukiwania nowych i ciekawych rozwiązań w zakresie ekologii, zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.

Certyfikat potwierdza naszą dbałość o środowisko, a jego otrzymanie nie byłoby możliwe, gdyby nie niesamowite zaangażowanie uczniów, ich rodziców, nauczycieli i pracowników szkoły, a także owocna i życzliwa współpraca z wieloma instytucjami, organizacjami i przedsiębiorstwami, którym serdecznie dziękujemy za wsparcie i otwarcie na szkolne pomysły!

Szczególne podziękowania należą się Pani Teresie Pawlak – szkolnej koordynatorce konkursu, która również otrzymała i osobiście odebrała Podziękowania od Warmińsko-Mazurskiego Kuratora.

Jeszcze raz SERDECZNIE DZIĘKUJEMY!

Tekst: Joanna Urbańska
Foto: Milena Nawrocka

Wycieczka do Nadleśnictwa Lidzbark

Mimo niesprzyjających warunków pogodowych klasa 4a wraz z wychowawcą panią Alicją Kraszewską i panią Marzanną Nąć udała się na warsztaty do Nadleśnictwa Lidzbark.Uczniowie mieli okazję zwiedzić muzeum leśne i zapoznać się ze sposobami prowadzenia gospodarki leśnej. Dowiedzieli się też,jakie zwierzęta występują w lidzbarskich lasach, jak przebiegało żywicowanie i czym jest szkodnictwo leśne.Zajecia poprowadziła pani Natalii Marciniak, której serdecznie dziękujemy. Kolejną atrakcją było ognisko i zabawy integracyjne. Bardzo jesteśmy wdzięczni za zorganizowanie spotkania pani Joannie Bilskiej, na którą zawsze możemy liczyć. Dziękujemy również pani dyrektor Justynie Kochalskiej z Centrum Usług Wspólnych za udostępnienie transportu do Nadleśnictwa.

Tekst: Alicja Kraszewska
Foto: Marzanna Nąć


Akcja „ SadziMY drzewa”

We środę 4 października 2023 r. uczestniczyliśmy jako placówka edukacyjna w akcji sadzenia drzew, wpisując się w kierunek polityki leśnej państwa zwiększającej powierzchnię zalesiania naszego kraju, która obecnie wynosi 29,4%.

W tym celu klasa 7B wraz z wychowawcą p. Marzanną Nąć oraz koordynatorem p. Mariuszem Topolewskim udała się do lasu przy szosie lubawskiej, by wzbogacić drzewostan w 20 sadzonek jabłoni, opasując pędy każdej sadzonki odpowiednią naklejką z nazwą akcji.

Uczniowie ochoczo zabrali się do pracy, sprawnie umieszczając 2-metrowe drzewka w glebie. Całość wydarzenia została udokumentowana na zdjęciach .Jesteśmy jako uczestnicy bardzo wdzięczni Nadleśnictwu Lidzbark za możliwość pozyskania ze szkółki w Klonowie materiału roślinnego – w szczególności pracownikom tej szacownej instytucji : pani Joannie Bilskiej i panu Grzegorzowi Kosman.

Dziękujemy Dyrekcji Szkoły Podstawowej nr 1 za możliwość przeprowadzenia tegoż przedsięwzięcia oraz panu Markowi Kaliszowi za dostarczenie sadzonek. Już za rok znowu pojawimy się, by kontynuować proces zalesiania naszego najbliższego środowiska.

Tekst: Mariusz Topolewski
Foto: Marzanna Nąć


Sprzątamy dla Polski

W środę 4 października 2023 roku odbyła się kolejna, VI edycja ogólnopolskiej akcji #SprzątamyDlaPolski. Głównym celem przedsięwzięcia jest walka z zanieczyszczeniami w lasach, parkach, skwerach i innych terenach zielonych. Przy współpracy z Nadleśnictwem Lidzbark uczniowie klas 2a i 2b wraz z wychowawczyniami panią Beatą Piątkowską i Katarzyną Sławińską posprzątali las przy ulicy Jeleńskiej.

Ochrona klimatu, postawa odpowiedzialności młodego pokolenia i dbałość o nasze lokalne środowisko nie jest nam obca!

Tekst: Katarzyna Sławińska
Foto: Katarzyna Sławińska, Beata Piątkowska


Akcja Sprzątanie Świata

Dnia 15 września br klasy V b i VI a w liczbie 42 uczestników wraz z wychowawcami p. Magdaleną Oleksiak i p. Jolantą Nowińską oraz koordynatorem akcji p. Mariuszem Topolewskim wzięły udział w 30 Akcji Sprzątania Świata, która w tym roku odbywała się pod hasłem Sprzątanie świata łączy ludzi. Klasom towarzyszył leśniczy Gabriel Gąsiorowski.

Klasy sprzątały las przy rzece na ulicy Lubawskiej. Zaopatrzeni w rękawice ochronne i worki uczniowie zabrali się do zbierania papierków, puszek, butelek itp. Efekty akcji były zadowalające – uczniowie obu klas zebrali łącznie 8 worków śmieci.

Zbiórka śmieci zakończyła się słodkim poczęstunkiem – cukierkami ufundowanymi przez Nadleśnictwo Lidzbark oraz wykonane zostały wspólne zdjęcia.

Szczególne podziękowania kierujemy w stronę Dyrekcji Szkoły za umożliwienie udziału w akcji oraz Nadleśnictwu Lidzbark reprezentowanemu przez panią Joannę Bilską. Efekty akcji zostaną zapisane w raporcie który koordynator akcji prześle do centrali a szkoła otrzyma stosowny certyfikat potwierdzający jej uczestnictwo.

Tekst: Mariusz Topolewski
Foto: Magdalena Oleksiak


Program Edukacyjny „Aktywni Błękitni – Szkoła Przyjazna Wodzie”

W roku szkolny 2022/2023 szkoła uczestniczyła w III edycji Programu Edukacyjnego „Aktywni Błękitni – Szkoła Przyjazna Wodzie”. Do tego programu zgłosiły się 32 szkoły podstawowe, z których 13 za swoją pracę i zaangażowanie uzyskało Certyfikat Szkoły Przyjaznej Wodzie -przyznany przez Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Białymstoku.

Celem tego programu było przygotowanie uczniów szkół podstawowych do spójnego funkcjonowania w środowisku, a podejmowane działania miały kształtować osobowość uczniów w kierunku pogłębienia ich wrażliwości, troski i dbania o środowisko.

W ramach programu w naszej szkole zrealizowano:
– lekcje poświęcone zagadnieniom związanym z edukacją o środowisku,
– spotkania z partnerami, z którymi nawiązaliśmy współpracę w ramach realizacji programu,
– akcje sprzątania terenów nadwodnych,
– Dzień Kropelki Wody – szkolne przedsięwzięcie ekologiczne,
– konkursy: plastyczno – techniczne, quizy,
– wycieczki – zajęcia w terenie związane ze zwiedzaniem obiektów hydrotechnicznych,
– opracowano folder tematyczny związany z działaniami programu.

Szkoła Podstawowa Nr 1 z Oddziałami Dwujęzycznymi i Sportowym im. Tadeusza Kościuszki w Lidzbarku zajęła 4 miejsce na liście rankingowej programu – zdobywając Certyfikat Szkoły Przyjaznej Wodzie przyznany przez Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Białymstoku.

Certyfikat "Szkoła przyjazna wodzie"

Działania były realizowane przez uczniów, rodziców i nauczycieli a uzyskanie certyfikatu jest sukcesem wszystkich osób zaangażowanych w realizację podejmowanych działań.

Szkolnym koordynatorem programu była mgr Beata Piątkowska.


Ekofakty


Ogólnopolski Program Edukacyjny „Kubusiowi Przyjaciele Natury”

W bieżącym roku szkolnym klasy pierwsze wzięły udział w Ogólnopolskim Programie Edukacyjnym „Kubusiowi Przyjaciele Natury” o tematyce ekologicznej zorganizowanym przez markę Kubuś.

Celem tego programu było zachęcenie najmłodszych do dbania o środowisko naturalne, uczenie szacunku dla przyrody, ale także kształcenie dobrych nawyków w zakresie odżywiania oraz aktywnego spędzania czasu i ruchu.

Dzięki bezpłatnemu pakietowi profesjonalnych materiałów edukacyjnych „Kubusiowi Przyjaciele Natury” nauczyciele i dzieci mieli dostęp do merytorycznych materiałów, które pomogły w proekologicznej edukacji. Nauczyciele dzięki specjalnemu folderowi lekcyjnemu mogli przygotowywać ciekawe i pasjonujące zajęcia, a dzieci mogły bawić się, uczyć i poznawać świat przyrody.

W ramach realizacji Programu, najmłodsi poznali zasady dbania o środowisko naturalne, aktywnego wypoczynku i odżywiania. Nauczyli się segregować odpady, wybierać odpowiednie formy ruchu oraz rozpoznawać korzyści jakie płyną ze spożywania warzyw i owoców. Poznali także podstawowe zasady ekonomii i oszczędzania oraz ich wpływ na środowisko.

Po zrealizowaniu wszystkich scenariuszy lekcyjnych i wypełnieniu ankiety podsumowującej, przyznano naszej szkole Certyfikat potwierdzający tytuł „Kubusiowych Przyjaciół Natury”.

Tekst: Anna Kostrubała


Konkurs Plastyczny „Mój las”

20 czerwca 2023 r. w Nadleśnictwie Kudypy odbyło się uroczyste wręczenie nagród za etap regionalny XXXVI edycji Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego „Mój las”.

Naszą szkołę reprezentowały dwie uczennice z klasy IIa tj. Zuzanna Jurkiewicz, która zajęła II miejsce oraz Martyna Marcinkowska, która uzyskała wyróżnienie.

Uczennice pod opieką swoich rodziców miło spędziły czas zwiedzając leśne Arboretum oraz odbierając nagrody na wykonane prace.

Dodatkowo nasza szkoła została uhonorowana „Dyplomem za szczególne zasługi dla ochrony przyrody Warmii i Mazur”.

Dziewczynki gratulujemy sukcesu i dziękujemy za godne reprezentowanie naszej szkoły.

Tekst: Katarzyna Czaplińska


Wyjazd integracyjny do siedziby Welskiego Parku Krajobrazowego

12 czerwca uczniowie klasy II a wzięli udział w wyjeździe integracyjnym do siedziby Welskiego Parku Krajobrazowego w Jeleniu.

Pierwszą część wycieczki spędzili na zwiedzaniu Muzeum Przyrody i Muzeum Etnograficznego im. Edwarda Klemensa. Po salach muzeum oprowadzał nas pan Arkadiusz Abramowski, który w sposób profesjonalny dzielił się z uczniami swoją wiedzą, a także opowiadał ciekawostki z życia ludzi i zwierząt.

Druga część wyjazdu to spotkanie integracyjne po ognisku. Uczniowie mile spędzili czas na pieczeniu kiełbasek, wspólnych rozmowach i zabawach na placu zabaw.

Dziękujemy p. Milenie Nawrockiej za opiekę i pomoc w organizacji wyjazdu, p. Anecie Szostkowskiej za poświęcony czas oraz przygotowanie wszystkich pyszności, a wszystkim rodzicom uczniów klasy IIa za wpłaty na Radę Rodziców naszej szkoły, dzięki temu mogliśmy bezpłatnie zorganizować wyjazd.

Tekst i foto: Katarzyna Czaplińska


Koło Zainteresowań „Jesteśmy EKO”

W roku szkolnym 2022/2023 grupa uczniów z klasy Ib uczestniczyła w Ekologicznym kole zainteresowań „Jesteśmy EKO”. Zajęcia były prowadzone w wymiarze 1h tygodniowo. Celem tych zajęć było uświadomienie dzieciom, że czysta woda, gleba i powietrze są jednym z warunków właściwego rozwoju zrównoważonego życia na Ziemi. Metody pracy odwoływały się do przeżyć i doświadczeń dzieci, umożliwiając przeżywanie a następnie podsumowanie zdobytych doświadczeń. Realizacja przebiegała z wykorzystaniem metod dramy, graficznego przedstawiania problemów ekologicznych, doświadczeń przeprowadzanych na zajęciach oraz przygotowywania materiałów promujących ekologiczny styl życia.

W dniu 27 października 2022r. w ramach tego kółka przeprowadzono zajęcia warsztatowe na temat ”Trzy stany skupienia wody”. Podczas tych zajęć uczniowie mieli możliwość zapoznania się w sposób doświadczalny z wodą, jej stanami skupienia i właściwościami. Młodzi „naukowcy” z zainteresowaniem wykonywali różne doświadczenia, które rozwijały i pogłębiały ich wiedzę dotyczącą tego ważnego składnika życia na Ziemi. Omawiane zagadnienie obiegu wody w przyrodzie były podstawą dalszych zajęć prowadzonego koła ekologicznego. Zajęcia laboratoryjne sprawiły dzieciom wiele radości oraz rozbudziły w nich ciekawość wiedzy o wodzie.

Na zajęciach ekologicznych uczniowie również wykonywali postery, plakaty oraz ulotki związane z oszczędzaniem wody. W równie interesujący sposób uczniowie zdobywają wiedzę nt. segregowania odpadów i śmieci, recyklingu oraz dbania o naturalne środowisko przyrodnicze.

Dzieci uczestniczące w zajęciach Koła Ekologicznego przygotowały taniec na uroczysty apel z okazji Dnia Ziemi oraz przygotowali i przedstawili społeczności szkolnej klas I-III oraz rodzicom montaż słowno – muzyczny pt.” Ziemia – planeta ludzi”.

Podsumowaniem rocznej działalności koła ekologicznego było przygotowanie ulotki „Racjonalne gospodarowanie zasobami wody”. Uczestnicy koła w ramach kampanii informacyjnej o oszczędzaniu wody rozdawali uczniom i wychowawcom klas I-III przygotowane ulotki.

W tych zajęciach dzieci uczestniczyły z wielkim zaangażowaniem, radością. Chętnie brały w nich czynny udział, zdobywając poprzez zabawy, gry, wiedzę i umiejętności ekologiczne.

Tekst: Beata Piątkowska


„Numer Alarmowy 112”

Udział uczniów klas I-VIII w spotkaniach „Numer Alarmowy 112” z przedstawicielami Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie

W dniu 7 czerwca 2023r odbyły się spotkania tematyczne „Numer Alarmowy 112” na dwóch poziomach wiekowych (kl. I-III, kl. IV-VIII wraz z prezentacją multimedialną). Prowadzącymi byli przedstawiciele Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie – Pan Jakub Gejda, Pan Rafał Radziwoniuk oraz Pani Agnieszka Miśko-Rajewska.

Uczniowie klas I-VIII mieli możliwość poznania 10 letnią historię funkcjonowania oraz sposób działania numeru alarmowego 112, który to numer jest ogólnoeuropejskim numerem alarmowym używanym w sieci telefonów stacjonarnych w Unii Europejskiej, jak również w sieci GSM (telefonów komórkowych) na całym świecie.

Uczniowie dowiedzieli się, jak i kiedy skorzystać z pomocy operatora numeru 112. Pan Jakub przedstawił zasadność dzwonienia na numer alarmowy 112, z jednoczesnym podkreśleniem, że ten numer służy udzielaniu pomocy w zagrożeniu zdrowia i życia ludzi. W ciekawy sposób prowadzący opowiadali on pracy operatora Centrum Powiadamiania Ratunkowego, o sposobie dalszego powiadamiania innych służb – tj.:Policji, Straży Pożarnej oraz Pogotowia Ratunkowego. Dzieląc się swoim doświadczeniem przedstawiciele tego wydziału mówili o sytuacjach, które miały miejsce a dotyczyły przyjmowanych zgłoszeń przez operatorów CPR.

Podczas tych spotkań prowadzący przedstawiali sposoby bezpiecznego zachowania się
w różnych sytuacjach życia codziennego – w tym również sposoby i zasady dotyczące bezpiecznego zachowania się nad wodą.

W ramach tych spotkań uczniowie mieli możliwość praktycznej nauki zgłaszania operatorowi numeru 112 niebezpiecznych sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu. Podkreślono sposób rozmowy z operatorem oraz udzielanie jasnych informacji dotyczących różnych wypadków i zagrożeń. Uczniowie byli bardzo aktywni, chętnie wypowiadali się i dzielili się swoją wiedzą w temacie numeru alarmowego.

Na koniec spotkania wszyscy uczniowie otrzymali pamiątkowe gadżety w postaci opaski i smyczy odblaskowej. To była wspaniała lekcja o zasadach bezpiecznego zachowania w codziennych sytuacjach oraz o sposobie udzielania pomocy poprzez korzystanie z numeru alarmowego 112.

Spotkania zostały zorganizowane przez Szkolnego koordynatora programu – Beatę Piątkowską w ramach Programu Edukacyjnego Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie „Aktywni Błękitni – szkoła przyjazna wodzie”.

Tekst: Beata Piątkowska
Foto: Katarzyna Czaplińska, Anna Kostrubała, Milena Nawrocka, Beata Piątkowska


Gra miejska – „Wodny wyścig”

Z okazji Dnia Dziecka uczniowie klas IV-VIII wzięli udział w grze miejskiej „Wodny wyścig”. Gra była jednym z ostatnich zadań zrealizowanych w ramach projektu „Wodna Eko-sztafeta”. W organizację całego przedsięwzięcia zaangażowało się wielu przedstawicieli organizacji i instytucji działających na terenie miasta i gminy Lidzbark: Urząd Miasta i Gminy Lidzbark, Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna, Uniwersytet Trzeciego Wieku, Dzienny Dom „Senior +”, Nadleśnictwo Lidzbark, PGK Lidzbark. Bardzo dziękujemy za pomoc i uczestnictwo przedstawicieli na poszczególnych punktach z zadaniami i cukierki którymi dzieci były częstowane.

Uczniowie, pod opieką wychowawców, w trakcie gry poruszali się według punktów wyznaczonych na mapie po teranie Lidzbarka. Na każdej z zaznaczonych stacji znajdowało się zadanie do wykonania, które było oceniane i punktowane. Zadania były bardzo różnorodne, sprawdzały nie tylko wiedzę ekologiczną ale wymagały też pracy zespołowej, szybkości i pomysłowości. W dwóch zadaniach do rozwiązania uczniowie korzystali z szyfrów Polibiusza i alfabetu Morse’a. Na jednym ze stanowisk uczestnicy konstruowali filtr do wody, na innym łowili ryby na czas. Umiejętność pracy w zespole sprawdzały zadania tworzenia napisu – WODA czy napełnienie na czas akwarium wodą za pomocą butelek, które były podziurawione. Cała zabawa wszystkim bardzo się podobała i wywołała wiele pozytywnych emocji. Uczniowie z dużym zaangażowaniem podchodzili do rozwiązywania zadań, tym bardziej że na zwycięską drużynę czekała bardzo atrakcyjna nagroda – warsztaty kulinarne w restauracji „Rybaśka” w Koszelewach.

Po zakończeniu gry i zliczeniu zdobytych punktów na Sali gimnastycznej odbyło się podsumowanie i wręczenie dyplomów, podziękowań i ogłoszenie zwycięzców. Grę miejską wygrała klasa Va, zdobywając 110 punktów i wyprzedzając o 7 punktów klasę VIIIb. Zwycięzcy GRATULUJEMY i życzymy udanych warsztatów. Pozostałe klasy otrzymały z rąk Pani Dyrektor pamiątkowe dyplomy.

Tekst i foto: Marzanna Nąć


Dzień Dziecka z Polskim Związkiem Wędkarskim

Pierwszego czerwca obchodzimy jedno z najprzyjemniejszych świąt w roku, Święto Wszystkich Dzieci! Ten dzień dla uczniów klas I – III naszej szkoły odbył się pod hasłem Dzień Dziecka z Polskim Związkiem Wędkarskim. Dzięki zaangażowaniu Zarządu Koła PZW w Lidzbarku oraz wędkarzy, pracowników Welskiego Parku Krajobrazowego w Jeleniu oraz przedstawicieli Straży Rybackiej z Nowego Miasta nasi uczniowie uczestniczyli w fantastycznych warsztatach, podczas których poznali tajniki wędkarstwa podlodowego, spinningowego oraz spławikowego, nauczyli się rozpoznawać różne gatunki ryb żyjące w Welu i okolicznych jeziorach, sprawdzili swoje umiejętności w konkurencjach rzutnych z woreczkami oraz w spinningu. Podsumowaniem warsztatów był konkurs wędkarski, przeprowadzony w formie testu sprawdzającego wiedzę i predyspozycje wędkarskie uczniów. Po emocjonujących zajęciach na sali gimnastycznej dzieci pod opieką wychowawców udały się na spacer do amfiteatru nad małym jeziorkiem, gdzie podczas radosnej zabawy przy muzyce czekały na wyniki konkursu. Zwycięzcy w poszczególnych kategoriach odebrali z rąk pana Andrzeja Marchlewicza Prezesa Koła PZW w Lidzbarku dyplomy i medale. Podczas tego szczególnego dnia nie zabrakło łakoci, które ufundował dzieciom pan Andrzej Marchlewicz.

To był wyjątkowy dzień, który upłynął w serdecznej atmosferze i dostarczył wielu emocji.

Wszystkim uczniom naszej szkoły życzymy, by każdy dzień był dla nich Dniem Dziecka.

Składamy serdeczne podziękowania dla Zarządu Koła PZW w Lidzbarku oraz zaangażowanych wędkarzy, pracowników Welskiego Parku Krajobrazowego z Jelenia, przedstawicieli Straży Rybackiej z Nowego Miasta za wyjątkowe zaangażowanie, przeprowadzenie zabaw, a także za poświęcony czas przy organizacji Dnia Dziecka klas I – III.

Dziękujemy również panu Maciejowi Sitarkowi Burmistrzowi Lidzbarka oraz MGOK w Lidzbarku za udostępnienie amfiteatru.

Tekst: Katarzyna Nizgorska
Foto: Mateusz Wróblewski


,,Jak pokonać Smoga?”

W maju troje uczniów naszej szkoły brało udział w konkursie ekologiczno-literackim pt. ,,Jak pokonać Smoga?” w ramach projektu „Wspólnie zadbajmy o czyste powietrze na Warmii i Mazurach” pod patronatem Warmińsko- Mazurskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie.

📌 Julia Cichocka z klasy 8a,
📌 Martyna Kłosowska z klasy 6b
📌 Oliwer Rykaczewski z klasy 6b
napisali baśnie, których głównym bohaterem był Smog. Prace musiały być opatrzone własnymi ilustracjami. Opiekę merytoryczną nad uczniami sprawowała p. Katarzyna Jeziółkowska.

Wszystkie prace są fantastyczne i zasługują na uznanie. Można je znaleźć w linku poniżej.
https://wakelet.com/wake/Ow4gE_Xr96oZM1-AF5Oot

Właśnie otrzymaliśmy fantastyczną wiadomość, że Oliwer jest jednym z wygranych i zajął I miejsce w tym konkursie. Serdecznie gratulujemy.

,,Jak pokonać Smoga?"

Tekst: Katarzyna Jeziółkowska


Fotografie jezior i rzek o każdej porze roku

W ramach akcji WODNA EKOSZTAFETA uczniowie kl. 4a wykonywali fotografie jezior i rzek o każdej porze roku. Prace przygotowali: Alicja Borkowska, Yasmine Gharbi, Wojciech Leźnicki i Aleksandra Sieg.

Tekst: Katarzyna Budna
Foto: Alicja Borkowska, Yasmine Gharbi, Wojciech Leźnicki, Aleksandra Sieg


Obieg wody w przyrodzie

Na lekcjach chemii uczniowie poznali właściwości fizyczne wody oraz stworzyli plakaty przedstawiające obieg wody w przyrodzie. Przeprowadzili doświadczenia obrazujące proces dyfuzji, mechanizm powstawania deszczu i rozpuszczalność substancji w wodzie.

Po zapoznaniu się z wiedzą teoretyczną uczniowie udali się nad pobliską rzekę aby praktycznie zbadać jakość wody. Próbki wody zostały przefiltrowane a następnie poddane badaniom. Uczniowie dokonali obserwacji za pomocą lupy i mikroskopu szukając drobnych organizmów wodnych. Zbadali ph wody za pomocą pasków 4-polowych oraz wykonali badanie twardości wody.

Tekst i foto: Piotr Kołakowski


Akcja czytelnicza

29 maja 2023r. nasza szkoła przystąpiła do akcji czytelniczej pt. „Warmia i Mazury czytają, o czyste powietrze dbają” w ramach projektu „Wspólnie zadbajmy o czyste powietrze na Warmii i Mazurach” pod patronatem Warmińsko- Mazurskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie, Warmińsko – Mazurskiej Biblioteki Publicznej w Olsztynie, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie.

Zadaniem było zorganizowanie akcji, polegającej na czytaniu dzieciom książek o tematyce obejmującej zagadnienia ekologiczne, związanych z czystością powietrza oraz udokumentowanie przebiegu akcji poprzez nagranie filmiku lub wykonaniu zdjęć, a następnie umieszczeniu ich na platformie You Tube.

Zadanie to wykonali uczniowie klasy 6b: Martyna Kłosowska, Nadia Margaszewska, Lena Witkowska, Emilia Gołąbiewska, Lena Strungowska, Kinga Sternicka, Dominik Plata oraz Oliwer Rykaczewski pod opieką p. Katarzyny Jeziółkowskiej. O nagranie zadbał Igor Cichocki. Uczestnikami akcji byli uczniowie klasy I a i I b wraz z wychowawczyniami – p. Barbarą Urbańską i p. Beatą Piątkowską.

Dziękujemy p. Annie Jankowskiej za przygotowanie dekoracji, a p. Mariuszowi Urbańskiemu za udostepnienie sprzętu do nagrywania.

Tekst i film: Katarzyna Jeziółkowska


Wywiad z Prezesem Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego

Sprawozdanie z przebytej wycieczki nad Jezioro Lidzbarskie celem przeprowadzenia wywiadu z Prezesem Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego – Panem Sławomirem Marońskim.

W dniu 09 maja br. uczniowie kl. pierwszej „A” wraz z wychowawczynią Panią Barbarą Urbańską i jedną z mam –Panią Ewą Bielecką ,odbyli wycieczkę na plażę miejską celem przeprowadzenia wywiadu z prezesem WOPR – Panem Sławomirem Marońskim i odnalezienia odpowiedzi na pytania dotyczące stanu wód i rodzaju zabezpieczeń oferowanych przez ratowników. Dzieci zadawały pytania dotyczące zasad bezpieczeństwa obowiązujących nad wodą , jak również samopoczucia ratowników , którzy sprawują opiekę nad plażowiczami w sezonie letnim, tj. od czerwca do końca sierpnia, a nawet początków miesiąca września. Dzieci zapoznawały się z akcesoriami służącymi zabezpieczeniu przed utonięciem zarówno poszkodowanym jak i niosącym im pomoc. Dzięki ofiarnej pracy i zaangażowaniu ratowników , Lidzbark jest miasteczkiem nie tylko pięknym , barwnym, ale i bezpiecznym, Wszyscy są wdzięczni WOPROWCOM, bo tak o nich mówią mieszkańcy Lidzbarka i okolic, za ich bezinteresowną pomoc i ofiarność.

Panu Sławkowi dziękujemy jeszcze raz za udzielenie nam cennych informacji i miłą atmosferę, życzymy również uśmiech wdzięcznych plażowiczów i jak najmniejszej liczby wypadków w nadchodzącym sezonie.

Tekst: Barbara Urbańska
Foto: Ewa Bielecka


Dzień niezapominajki

W tym roku POMAGALIŚMY PSZCZÓŁKOM.

Z tej okazji Wolontariuszki sekcji „Dajemy siebie innym” rozdawały uczniom, nauczycielom, pracownikom szkoły nasiona roślin miododajnych: facelii, gryki i gorczycy.

Wielu uczniów przyszło ubranych w kolorze niebieskim.

Wielu przyniosło sadzonki niezapominajek, które ozdobiły teren szkoły.

Serdecznie dziękujemy wychowawcom, uczniom za udział w akcji, a rodzicom za zaangażowanie w przygotowanie swoich pociech.

Pani Ewie Wielgoszyńskiej dziękujemy za przekazanie nasion roślin miododajnych.

Z niezapominajkowymi pozdrowieniami:
Opiekun sekcji „Dajemy siebie innym”:
Anna Kowalkowska
Wolontariusze:
Oliwia Bielecka, Weronika Szymańska,
Oliwia Mrozińska, Lena Sowińska


Sprzątanie brzegu wokół jeziora

Dnia 27 kwietnia uczniowie klasy 4b wraz z wychowawcą panią Magdaleną Oleksiak oraz Panem Mariuszem Topolewskim podjęli się realizacji zadania losowo przydzielonego w ramach szkolnego programu Wodna Eko-sztafeta, który promuje działania na rzecz poszanowania środowiska oraz kształtuje postawy proekologiczne. Zadanie polegało na posprzątaniu brzegu wokół jeziora lidzbarskiego.

Zbiórka rozpoczęła się słodkim poczęstunkiem – batonikiem oraz krótką pogadanką na temat bezpieczeństwa oraz celów tej akcji. Następnie klasa z opiekunami wyruszyła w drogę wokół jeziora. Zaopatrzeni w jednorazowe rękawiczki ochronne i worki uczniowie zabrali się do zbierania papierków, puszek, butelek itp. Mimo niesprzyjającej pogody realizacja zadania przebiegła szybko i sprawnie, a efekty pracy uczniów były zadowalające. Zebrano łącznie 6 worów śmieci. Czynny udział w tym przedsięwzięciu dał uczniom do zrozumienia, że należy dbać o swoje środowisko oraz czystość otoczenia. Na zakończenie wykonane zostało wspólne zdjęcie.

Dziękujemy Dyrekcji Szkoły za umożliwienie realizacji tego zadania oraz Panu Mariuszowi Topolewskiemu za pomoc i opiekę nad uczniami.

Tekst i foto: Magdalena Oleksiak


Dzień Ziemi

W dniu 21 kwietnia 2023r obchodziliśmy w naszej szkole Dzień Ziemi. Uczniowie klasy Ib oraz IIIa z tej okazji przygotowali i przedstawili artystyczny montaż słowno-muzyczny pt. „Ziemia –planeta ludzi”. Odbiorcami części artystycznej byli uczniowie klas I-III, zaproszeni goście oraz rodzice występujących klas.

Wybór scenariusza, przygotowanie, nadzór artystyczny, scenografię przygotowały wychowawczynie: kl. Ib – Beata Piątkowska, kl. IIIa – Teresa Pawlak. Szczególnym zaangażowaniem w przygotowanie strojów oraz obręczy do tańca wykazali się rodzice w/w klas.

Wydarzenie obejmowało inscenizację wraz z prezentacjami, piosenkami oraz tańcami artystycznymi w wykonaniu dwóch grup.

Zakres przedsięwzięcia dotyczył realizacji działań związanych z uzyskaniem Certyfikatu W-M KO w Olsztynie „Szkoła Przyjazna Środowisku” oraz z udziałem szkoły w programie edukacyjnym PGW Wody Polskie „Aktywni Błękitni – Szkoła Przyjazna Wodzie”

Tekst: Beata Piątkowska
Foto: Mariusz Urbański


Sadzimy drzewka dla naszej planety!

Dnia 22 kwietnia 2023 r. w ramach obchodów Dnia Ziemi uczniowie kl. 3 b pod opieką rodziców i nauczycieli: p. Żanety Mendalki, p. Anny Kostrubały i p. Joanny Urbańskiej wzięli udział w zorganizowanej przez Nadleśnictwo Lidzbark Lasy Państwowe akcji sadzenia alei daglezjowej. Była to świetna okazja do propagowania działań proekologicznych, włączenia się w działania podejmowane przez społeczność lokalną, zacieśniania więzi międzypokoleniowych oraz rozwijania umiejętności współpracy, a przy tym wspaniała zabawa. W akcji prócz przedstawicieli społeczności szkolnej udział wzięli przedstawiciele lokalnego samorządu i osiedli, członkowie Uniwersytetu Trzeciego Wieku, pracownicy Nadleśnictwa Lidzbark i Urzędu Miasta i Gminy Lidzbark oraz mieszkańcy Gminy Lidzbark. Na zakończenie prac wszyscy wzięli udział w ognisku integracyjnym. Cieszymy się, że mogliśmy uczestniczyć w tak ważnym dla naszej społeczności i dla naszej planety wydarzeniu. To była wspaniała i pożyteczna przygoda!

Tekst: Joanna Urbańska
Foto: Joanna Urbańska, Żaneta Mendalka, Agnieszka Rymer


AKCJA SPRZĄTANIA LASU

Dnia 5 kwietnia 2023r., w ramach obchodów zbliżającego się Dnia Ziemi, uczniowie naszej szkoły wzięli udział w akcji sprzątania lasu. We współpracy z Górznieńsko-Lidzbarskim Parkiem Krajobrazowym posprzątali las przy drodze na Jamielnik. Wcześniej obejrzeli prezentację i wysłuchali prelekcji na temat segregowania śmieci – przygotowane przez panią Barbarę Beszczyńską – specjalistę ds. edukacji ekologicznej.

Uczniowie klas 6a i 6b nie tylko pożytecznie, ale i aktywnie spędzili czas. W ciągu 2,5 godz. zrobili prawie 10 000 kroków!

Dziękujemy pracownikom Górznieńsko-Lidzbarskiego Parku Krajobrazowego, wszystkim zaangażowanym w akcję uczniom naszej szkoły, inicjatorowi akcji – nauczycielowi wychowania fizycznego – Panu Markowi Koczotowi oraz opiekunkom Pani Annie Kowalkowskiej i Julicie Skuzie- za propagowanie postaw ekologicznych, dbałość o dobro naszej planety i podnoszenie świadomości ekologicznej wśród młodzieży.

 

Tekst i foto: Marek Koczot


Dzień Kropelki Wody

W czwartek 23.03.2023 roku odbył się w naszej szkole Wieczór Kropelki Wody dla uczniów klas 1-3. Okazją do spotkania były dwa ważne powody: uczczenie wody, jako źródła życia, a z drugiej strony uświadomienie uczniom zagrożenia nieustannie zmniejszającej się ilości wody pitnej na naszej planecie. Wieczorek tematyką i symboliką nawiązywał do Światowego Dnia Wody, który ma na celu przyspieszenie zmian zmierzających do rozwiązania kryzysu wodnego. Spotkanie uświetnili swoją obecnością zaproszeni goście: pan Andrzej Marchlewicz – prezes zarządu Koła Polskiego Związku Łowiectwa, pan Mirosław Bartykowski – wiceprezes Koła PZW oraz pan Jerzy Szostkowski – kapitan sportowy Koła PZW, których praca związana jest z wodą i chętnie opowiedzieli o niej zainteresowanym uczniom. Podczas wieczorku dzieci podejmowały wiele aktywności, podczas których poszerzyły swoją wiedzę i doświadczenia związane z wodą. Po zaprezentowaniu haseł promujących dbanie o wodę oraz jej oszczędzanie, dzieci zaprezentowały piosenkę „Rap kropelek”. Następnie uczestnicy obejrzeli bajkę edukacyjną i sprawdzili swoją wiedzę w quizach. Dla uczniów przygotowane były specjalne stanowiska, w których wykonywali doświadczenia i puszczali statki na wodzie. Był również czas na zabawy sportowe nawiązujące do tematyki wodnej: rzeka, fale, kran, krople wody i łapanie deszczówki. Po aktywności fizycznej dzieci miały możliwość ugasić pragnienie w Pijalni Wody, gdzie poznały wodę o różnych smakach. Zamieniły się także w kropelkę wody w dostępnej foto budce. W trakcie wieczorku rozstrzygnięto Szkolny Konkurs Plastyczny „Woda jako miejsce pracy i wypoczynku”. Komisja złożona z przybyłych gości z Koła PZW oraz pracowników szkoły wyłoniła najlepsze prace:

 

Kategoria klas 1 – 3

I miejsce – Hanna Radzanowska – kl. 1b

II miejsce – Zofia Zajcew – kl.1b

III miejsce – Julita Kołodziejska – kl.2a

Wyróżnienia:

Nikodem Mazurowski – kl. 2b, Nadia Chrabowska – kl. 3a, Stanisław Jankowski – kl. 3b

Kategoria klas 4 – 8

I miejsce – Ksawery Grochowalski – kl.5b

II miejsce – Alicja Borkowska – kl. 4a

III miejsce – Maja Grochalska – kl. 6a

Wyróżnienia:

Julia Bielińska – kl.5a , Mikołaj Sobotka – kl.5a , Jakub Borkowski – kl. 8b

Serdeczne gratulacje!

Wieczór Kropelki Wody był doskonałą okazją do rozpoczęcia czegoś wielkiego. Tak jak małe kropelki wody łączą się w wielki ocean, mający wielką moc – tak każde pojedyncze, najmniejsze działanie na rzecz wody łącząc się z innym, osiągnie wielką moc i spowoduje przyspieszenie zmian – dobrych zmian.

Niech przesłanie „Bądź zmianą, którą chcesz zobaczyć w świecie” wykiełkuje w naszych sercach i poruszy nas do działania, bo razem możemy wiele!

Składamy serdeczne podziękowania dla przybyłych gości z Koła PZW w Lidzbarku, dla rodziców, nauczycieli oraz pracowników szkoły, którzy pomogli w zorganizowaniu i przebiegu wydarzenia „Wieczór Kropelki Wody”.


Happening

W czwartek 9 marca uczniowie klasy 3a wraz z uczniami klas 4-8 i ich opiekunami brali udział w happeningu promującym racjonalne gospodarowanie zasobami wody w ramach realizacji szkolnego programu ” Wodna EKO sztafeta”. Wydarzenie to miało za zadanie obrazowe pokazanie, jak należy oszczędzać wodę. Celem happeningu było propagowanie idei oszczędzania wody wśród społeczności lokalnej, zachęcenie do poszanowania zasobów wodnych oraz rozpowszechnianie wiedzy o problemach z dostępem wody na świecie. Uczniowie chcieli uświadomić mieszkańcom Lidzbarka, że woda należy do najważniejszych zasobów naturalnych na Ziemi i każdy może przyczynić się do zmniejszenia jej zużycia. To ona pozwala na utrzymanie równowagi środowiska, ale przede wszystkim jest niezbędna dla życia i zdrowia człowieka. Dlatego kluczowe jest podjęcie działań służących ochronie jej zasobów. Mieszkańcy przekonali się, że codzienne oszczędzanie wody jest naprawdę proste! Każdy z nas może przyczynić się do mniejszego zużycia wody pitnej, a tym samym ochrony jej bezcennych zasobów. Podczas happeningu uczniowie wygłaszali hasła promujące oszczędzanie wody, rozdawali ulotki i przeprowadzili konkursy dla dorosłych. Nagrody ufundował Urząd Miasta w Lidzbarku.


„Drużyna SIR PET – ERA”

Klasa 3b od grudnia realizowała zadania wynikające z uczestnictwa w Ogólnopolskim Programie Edukacji Ekologicznej „Drużyna SIR PET – ERA”. Podczas zajęć uczniowie przypomnieli i utrwalili już posiadaną, a także zdobyli nową wiedzę na temat ekologii szczególnie segregacji odpadów i recyklingu. Aktywność podzielona była na kilka etapów. Najpierw dzieci utrwaliły system segregacji odpadów – stworzyły klasowy kącik, na którym praktycznie ćwiczyły przyporządkowywanie śmieci do odpowiednika kosza. Bardzo przydatne okazały się przy tym roboty Photon. Następnie uczniowie zgłębili pojęcie i zasady recyklingu. Wiedzą, jak należy przygotować butelkę PET przed wyrzuceniem oraz jaką drogę przebywa butelka, aby móc zrobić z niej nowe rzeczy (filmik edukacyjny). Uczyli się również w formie zabawy i praktycznych działań – sami wykonywali ciekawe rzeczy z butelek, układali rymowanki oraz rebusy ekologiczne. Po przerobieniu dostępnych materiałów klasa rozwiązywała tematyczne zagadki i quizy, które wykonali sprawnie i wzorowo. Trzecioklasiści bardzo zaangażowali się w ekologiczna akcję i obiecali wdrażać poznane zasady w życie. Złożyli nawet ślubowanie i zyskali miano rycerzy z drużyny Sir Pet- era. Zwieńczeniem akcji było wręczenie dzieciom dyplomów „Mistrza Recyklingu”. Gratulacje! Trzymajcie za nas kciuki, gdyż przed nami jeszcze Eco – konkurs.

 

Tekst i foto: Żaneta Mendalka


Ciekawa lekcja ekologii

W czwartek, 19 stycznia klasy 3a i 3b odbyły bardzo ciekawą lekcje ekologii. Uczniowie przypomnieli i utrwalili sobie zasady segregacji odpadów w atrakcyjny sposób. Bardzo przydatne okazały się roboty Photon, które pomogły dzieciom. Trzecioklasiści działali zadaniowo na konkretnym materiale. Za pomocą tabletów sterowali Photonami, które miały przyporządkować odpowiednią rzecz (odpad) do właściwego pojemnika. Nauka ekologii w tak nowoczesny sposób jest łatwa, przyjemna i efektywna. Uczniowie wykonali zadanie bezbłędnie.

Tekst: Żaneta Mendalka
Foto: Teresa Pawlak


Aktywni Błękitni w 3b

Dnia 4 stycznia, w ramach realizowanego w szkole Programu Edukacyjnego Aktywni Błękitni, uczniowie klasy 3b wraz z wychowawcą przygotowali plakat przedstawiający sposoby oszczędzania wody pt. „Każda kropla jest na wagę złota”. Wykonanie plakatu było poprzedzone przeprowadzeniem lekcji i obejrzeniem prezentacji multimedialnej na temat wody: podział wód, jej znaczenie w życiu człowieka, rodzaje i stopnie zamieszczenia wody, racjonalne sposoby korzystania z wody, aby uchronić przed jej brakiem i w efekcie przed suszą. Uczniowie pracowali bardzo aktywnie. Wspólnie doszli do wniosku, że woda to drogocenny skarb, o który trzeba dbać. Trzecioklasiści obiecali wdrażać w życie otrzymane wskazówki i zachowywać się odpowiedzialnie.

Tekst i foto: Żaneta Mendalka


Aktywni Błękitni – Stop suszy (klasy 1b i 3a)

W czwartek 5 stycznia uczniowie klasy 1b i 3a w ramach integracji międzyoddziałowej podzieleni na grupy wykonali postery dotyczące tematyki „ Stop suszy”. Praca poprzedzona była realizacją scenariusza zajęć na temat: „Stop suszy! Czym jest susza i jak możemy przeciwdziałać jej skutkom w najbliższym otoczeniu? Dlaczego ważna jest retencja?”w ramach III edycji programu Aktywni Błękitni- Szkoła Przyjazna Wodzie.

Podczas zajęć uczniowie uzyskali informacje na temat rodzajów retencji, dobrych i złych praktyk mających na celu pogłębienie lub zmniejszenie skutków suszy na terenach miejskich i wiejskich, które następnie mogli wykorzystać podczas pracy w grupach. Każda klasa realizowała zajęcia we własnym zakresie mając do dyspozycji filmy, prezentacje, zdjęcia wspierające pogadankę o zasobach wody na Ziemi i karty pracy. Uczniowie podzieleni na pięcioosobowe grupy wyłonili spośród siebie liderów następnie po otrzymaniu materiałów (zagadek, rebusów, krzyżówek i kart pracy) przystąpili do realizacji zadania. Praca przebiegała zgodnie i twórczo. Uczniowie chętnie i z ogromnym zaangażowaniem uczestniczyli w realizacji zadania zaznajamiając się z pojęciem suszy i jej konsekwencjami dla życia roślin, zwierząt i ludzi.

Przekonali się, że codzienne oszczędzanie wody jest proste i każdy może przyczynić się do zmniejszenia jej zużycia, a tym samym ochrony jej bezcennych zasobów.

Prezentacja prac w formie wystawy znajduje się na pierwszym piętrze budynku szkolnego.

Tekst: Teresa Pawlak
Foto: Beata Piątkowska



Komiks – „W jaki sposób możemy oszczędzać wodę?”

Uczniowie klasy Ib wraz z wychowawcą Beatą Piątkowską zakończyli zadanie związane z opracowaniem komiksu w ramach realizacji szkolnego programu „Wodna Eko-sztafeta”. Zadanie było realizowane wieloetapowo i obejmowało następujące działania:
– przygotowanie posterów;
– wycieczka nad jezioro;
– spotkanie z „Kropelką Martynką”;
– zaproszenie Kropelki do szkoły i przedstawienie sposobów oszczędzania wody;
– przygotowanie materiałów, napisanie scenariusza i wykonanie komiksu.

Uczniowie chętnie i z zaangażowaniem uczestniczyli w realizowanym projekcie zdobywając wiedzę i umiejętności ekologiczne związane z wodą.

Tekst i foto: Beata Piątkowska


Banery z hasłami dotyczącymi oszczędzania wody

W środę 14 grudnia uczniowie klasy 5a wraz z wychowawcą Jolantą Nowińską podjęli się realizacji zadania losowo przydzielonego w ramach szkolnego programu „Wodna EKO sztafeta”. Zadanie polegało na zredagowaniu haseł związanych z oszczędzaniem wody i wykonaniu trzech banerów z tymi hasłami. Uczniowie mieli mnóstwo ciekawych pomysłów. Po burzliwej dyskusji zostały wybrane trzy hasła. Podczas zajęć z wychowawcą uczniowie pracowali w grupach i przygotowali scenki do wylosowanych przez siebie haseł. Scenki były doskonałą okazją do dyskusji na temat jak można oszczędzać wodę w różnych miejscach i przy różnych codziennych czynnościach. Uczniowie proponowali również działania zmierzające do oszczędzania wody we własnym domu, a nawet opracowali plan oszczędzania wody i korzyści z tego płynące dla swojej rodziny.

Należy pamiętać, że woda należy do najważniejszych zasobów naturalnych na Ziemi. Pozwala na utrzymanie równowagi środowiska, ale przede wszystkim jest niezbędna dla życia i zdrowia człowieka. Dlatego kluczowe jest podjęcie działań służących ochronie jej zasobów. Uczniowie klasy Va przekonali się, że codzienne oszczędzanie wody jest naprawdę proste! Każdy z nas może przyczynić się do mniejszego zużycia wody pitnej, a tym samym ochrony jej bezcennych zasobów.

Tekst i foto: Jolanta Nowiński


Woda źródłem życia

Klasa VIII B wykonała na 22 grudnia zadanie w formie plakatu dowolną techniką w ramach uzyskania certyfikatu”Szkoła Przyjazna Środowisku”. Uczniowie przygotowali materiały tematyczne na bazie 2 kryteriów: rola wody dla organizmów żywych oraz sposoby jej oszczędzania i wg tych kryteriów dokonali poszukiwań właściwych materiałów do gazetki. Na godzinie wychowawczej uczniowiem mający stosowne informacje prasowe i internetowe wspólnie dokonali kompilacji i opatrzyli właściwymi komentarzami poszczególne elementy tworząc finalną całość widoczną poniżej.Warto nadmienić że podczas kreatywnej pracy wychowankowie wykorzystali wiedzę z biologii, chemii oraz geografii.Za swój finalny wkład otrzymali punkty dodatnie za aktywność społeczną.

Woda źródłem życia

wychowawca Mariusz Topolewski


Wycieczka do oczyszczalni ścieków

W ramach realizacji projektu „Aktywni Błękitni” uczniowie klasy 8a wraz z wychowawcą w dniu 29 listopada odbyli wycieczkę do oczyszczalni ścieków. Pracownik oczyszczalni zaczął omawiać dokładny proces oczyszczenia ścieków.

Najpierw zaprowadził nas do epicentrum w którym to maszyna oddziela wodę od wszystkich składników stały takich jak np. piasek. Następnie ścieki oczyszczone z tych zanieczyszczeń trafiają do tak zwanego piaskownika w którym poprzez pompę oczyszczana jest brudna woda z resztek piasku. Ścieki trafiają następnie do komory defostacji, gdzie mieszają się ścieki przepływające wraz z tym, które są już na oczyszczaniu. Krokiem następnym jest przepłynięcie ścieków z komory defostacji do komory intryfikacji, gdzie ścieki zostają natlenione. Następnie natlenione ścieki przechodzą na osadnik wtórny w którym to woda zostaje przefiltrowana (wszystkie osady opadają na dno). Czysta woda trafia do rzeki, a wszystkie stałe nieczystości są dalej oczyszczane. Trafiają one do zagęszczacza osadów, następnie do prasy osadów, gdzie są prasowane i wywożone.

Najważniejszym więc zadaniem oczyszczalni jest ochrona ekosystemów wodnych, tj. zintegrowane usuwanie z zanieczyszczonych ścieków związków biogennych, przede wszystkim związków węgla, azotu i fosforu metodami mechanicznymi i biologicznymi.

Hanna Kowalska klasa 8a
Alicja Kraszewska wychowawca klasy 8a


Plakat pt. „Woda – transport”

W ramach przesięwzięcia „Szkoła przyjazna środowisku” uczniowie klasy Vb
wykonali plakat pt. „Woda – transport”. W tym celu podjęli szereg działań mających na celu realizację przydzielonego zadania. Najpierw wychowawca przedstawił uczniom prezentację multimedialną dzięki, której uczniowie dowiedzieli się, co to jest transport wodny, jak go dzielimy oraz jakie są środki transportu wodnego. Następnie uczniowie obejrzeli krótki filmik edukacyjny. Podsumowaniem pracy było wykonanie plakatu, którego autorem i pomysłodawcą jest Ksawery Grochowalski. Inni uczniowie pomogli w kolorowaniu i upiększaniu plakatu.

Były to ciekawe i jednocześnie wspaniałe zajęcia, które pogłębiły naszą wiedzę na temat rodzajów maszyn i urządzeń transportowych oraz znaczenia żeglugi dla człowieka.

Tekst i foto: Jolanta Kordalska


Plakat ,,Woda – jako forma wypoczynku”

W ramach realizacji szkolnego programu ,,Wodna Eko-sztafeta” uczniowie klasy II b wraz z wychowawcą, wykonali plakat ,,Woda – jako forma wypoczynku”. Inspiracją do twórczej pracy dzieci było obejrzenie filmiku edukacyjnego ,,Bezpieczeństwo dzieci nad wodą”. Uczniowie bardzo aktywnie włączyli się w pogadankę na temat spędzania czasu nad wodą zarówno latem jak i zimą. Według nich najfajniejsze zabawy to: kąpiel w wodzie na plaży pod czujnym okiem ratowników oraz rodziców, budowanie zamków z piasku nad brzegiem jeziora, korzystanie ze zjeżdżalni, łowienie ryb z tatą, przejażdżka rowerem wodnym czy kajakiem. Podczas rozmowy, dzieci zwróciły szczególną uwagę na bezpieczeństwo podczas przebywania nad wodą. Następnie uczniowie w grupach kolorowali ilustracje przedstawiające różne formy wypoczynku nad jeziorem. Po rozplanowaniu rysunków na dużym arkuszu powstał plakat ,,Woda jako forma wypoczynku”. Wszyscy uczniowie zatęsknili za wakacjami i spędzaniem czasu z przyjaciółmi i rodzicami nad wodą.

Tekst i foto: Beata Sikorska


Wycieczka uczniów klasy IIa do Wodociągów Lidzbark

W ramach realizacji szkolnego programu „Wodna Eko-sztafeta” 7 grudnia 2022 r. uczniowie klasy IIa zrealizowali losowo przyznane zadanie, które polegało na odbyciu wycieczki do Wodociągów Lidzbark. Celem wycieczki było zapoznanie z procesem pozyskiwania wody, oczyszczania i uzdatniania jej oraz dostarczania jako wody pitnej do odbiorców w gminie Lidzbark. W trakcie zwiedzania wyczerpujących informacji udzielał uczniom p. Krzysztof Ciechanowski, który w przystępny sposób przekazał uczniom swoją wiedzę i odpowiadał na zadane pytania. Uczniowie zobaczyli studnie głębinowe, urządzenia służące do filtrowania, oczyszczania i uzdatniania wody, zbiorniki do jej magazynowania oraz pompy tłoczące i regulujące ciśnienie wody w sieci wodociągowej.

Skąd bierze się woda w kranie? My to już wiemy.

Tekst i foto: Katarzyna Czaplińska

Pages: 1 2

Skip to content