Home » Doradztwo Zawodowe

BohaterON
Zajęcia nauki gry w tenisa stołowego
Razem na Święta
Młodzieżowa Rada Miejska
Szkoła do hymnu
Szkoła pamięta
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0
Rok dla Niepodległej
Powrót Lidzbarka do Macierzy
Інформація про обробку персональних даних Загальна інформація
ІНФОРМАЦІЯ ДЛЯ БАТЬКІВ ДІТЕЙ, ЯКІ ПРИБУВАЮТЬ З УКРАЇНИ
Informacja dla rodziców dzieci przybywających z Ukrainy
ІНСТРУКЦІЯ ВХОДУ В СИСТЕМУ LIBRUS SYNERGIA
Librus Synergia

2 - 3 stycznia 2025 r. (czwartek - piątek)
2 maja 2025 r. (piątek)
13 - 15 maja 2025 r. (wtorek - czwartek)
20 czerwca 2025 r. (piątek)

grudzień 2024
P W Ś C P S N
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
Telefon i czat zaufania dla dzieci i młodzieży Towarzystwa Przyjaciół Dzieci
Telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka
Certyfikat Wielkiej Ligi Czytelników
Certyfikat Wielkiej Ligi Czytelników
40-lecie nadania szkole imienia
Elektroniczna skrzynka podawcza
Biuletyn Informacji Publicznej

Doradztwo Zawodowe

Pracownicy obsługi pracujący w naszej szkole

We wtorek 4 czerwca uczniowie klasy II a w ramach innowacji „Wiem kim jestem, ale kim będę” postanowili poznać tajniki pracy pracowników obsługi pracujących w naszej szko-le. Jako pierwszy udzielił nam wywiadu pan Marek Kalisz, który pracuje w naszej szkole jako woźny. Opowiedział uczniom na czym polega jego praca i co najczęściej naprawia. Dzieci jednogłośnie uznali, że pan Marek wszystko umie naprawić i jest „złotą rączką”. Następnie udaliśmy się na rozmowę do pana Kazimierza Buńki, który w naszej szkole dba o to, aby każdy uczeń bezpiecznie mógł przejść przez ulicę. Przy tej okazji uczniowie powtórzyli sobie zasady poruszania się pieszych w ruchu drogowym i utrwalili bezpieczne przechodzenie przez jezdnię. Kolejnymi naszymi rozmówczyniami były panie kucharki. Opowiedziały nam o swojej pracy, o tym ile kiedyś, a ile obecnie przygotowują posiłków, w jaki sposób planują menu i co powinno znaleźć się w dobrze zbilansowanym posiłku. Na koniec wybraliśmy się na rozmowę do pań, które dbają o to, aby w naszej szkole było czysto, pachnąco i przyjemnie. Panie także odpowiedziały nam na kilka pytań dotyczących ich pracy . Serdecznie dziękujemy wszystkim rozmówcom za piękną lekcję z zakresu doradztwa zawodowego.

Tekst i foto: Teresa Pawlak


Zawód fizyk

W piątek 17 maja w naszej szkole odbyły się nietypowe zajęcia z fizyki zatytułowane „Zdobywamy wiedzę przez doświadczenia – fizyka na wesoło”. Przeprowadził je w ramach wolontariatu ósmoklasista, uczeń Szkoły Podstawowej w Grodzicznie, laureat kuratoryjnego konkursu przedmiotowego z fizyki. Nasz gość w bardzo obrazowy sposób przybliżył uczniom tajniki zawodu fizyka. Zaproponował i przeprowadził doświadczenia dla uczniów klas: Ib, IIa oraz IIIb z zakresu budowy i własności materii, elektrostatyki, prądu elektrycznego i magnetyzmu. Pokazał, w jakich sytuacjach życia codziennego wykorzystywana i potrzebna jest nam fizyka. Uczniowie z zaciekawieniem słuchali i oglądali doświadczeń, zadając przy tym wiele pytań. Mieli także okazję popracować w grupach i samodzielnie budować elektryczne obwody zamknięte, które uruchamiały silniczek, żarówkę i dzwonek. Przeprowadzone zajęcia bardzo podobały się dzieciom, a dla niektórych były inspiracją do pracy własnej.

Tekst i foto: Teresa Pawlak


ZAWÓD PIEKARZ

W ramach innowacji pedagogicznej „Wiem kim jestem, ale kim będę” uczniowie klasy IIA i IIB wybrali się w piątek 24 maja na wycieczkę do miejscowej Piekarni GS Samopomoc Chłopska. Celem wycieczki było poznanie zawodu piekarza oraz etapów powstawania chleba, które uczniowie mieli okazję naocznie zaobserwować. Zaczęliśmy od składu i magazynowania mąki (poznaliśmy jej rodzaje), następnie przeszliśmy do kolejnego etapu- wyrabiania ciasta na chleb (poznaliśmy recepturę na smaczne pieczywo). Mieliśmy okazję obserwować pra-cowników podczas wyrabiania i formowania bochenków chleba (każdy kawałek ciasta musiał być dokładnie zważony) oraz układania ich w specjalnych foremkach. Tak przygotowany i uformowany chleb odstawiano na specjalne stojaki do wyrośnięcia. Zanim włożono go do pieca, musiał przez około pół godziny pobyć w specjalnym pomieszczeniu zwanym „parow-nią”, gdzie w specjalnych warunkach dojrzewał.

Największą atrakcją dla dzieci było samodzielne przygotowanie i wyrobienie ciasta na bułeczki, które zostały upieczone specjalnie dla nich. Wizyta w zakładzie pracy została upa-miętniona wspólnym zdjęciem. Na koniec wizyty uczniowie podziękowali za wspaniałą lekcję o zawodach.

Tekst i foto: Teresa Pawlak


Poznajemy zawód sprzedawca/ekspedientka

W maju uczniowie klasy II a w ramach innowacji pedagogicznej „Wiem kim jestem, ale kim będę” poznają różne rodzaje sklepów oraz tajniki pracy sprzedawcy, ekspe-dientki – odwiedzają sklepy w najbliższej okolicy szkoły, zapoznają się z ich asortymen-tem i różnorodnością.

We wtorek 7 maja dzieci wybrały się do sklepu spożywczo – przemysłowego „Mati”, którego właścicielem jest pani Grażyna Świniarska, gdzie miały okazję przeprowadzić wywiad z paniami ekspedientkami. Nasze rozmówczynie udzieliły nam odpowiedzi na wiele pytań, min.: Ile lat Pani tu pracuje? Dlaczego podjęła Pani taką decyzję o pracy tu-taj? Czy Pani lubi swój zawód? Jak to się stało, że Pani tu pracuje? Czy droga do zawodu sprawiła Pani jakieś trudności? Jeśli tak, to jakie? Jakie są plusy i minusy Pani pracy? Czy lubi Pani kontakt z innymi ludźmi? Czego się Pani obawia w pracy? Co Pani w niej lubi? Dlaczego? Jakie produkty najchętniej zostają kupowane? Czy zmieniłaby Pani swoją pracę? Jeśli tak, to na jaką?

Uczniowie mieli także okazję obsłużyć klienta i wydrukować paragon. Zajęcia wszyst-kim bardzo się podobały. Serdecznie dziękujemy za piękną lekcję z zakresu doradztwa zawodowego.

Tekst i foto: Teresa Pawlak


Zawód stolarz, tapicer i krawcowa

W ramach innowacji pedagogicznej „ Wiem kim jestem, ale kim będę” uczniowie klasy IIa wybrali się 13 marca na wycieczkę do miejscowego zakładu pracy: Wolność Meblarska Spółka z o.o. Celem wycieczki było poznanie zawodu stolarza, tapicera i krawcowej. Naszym przewodnikiem po zakładzie pracy był pan Roman Onoszko, który omówił i pokazał nam wszystkie etapy powstawania kanap. Pierwszym działem, który zwiedzaliśmy była stolarnia. Stolarze z desek wyrzynali potrzebne do kanap elementy, z których następnie montowali korpusy kanap. Kolejnym działem była szwalnia. Tam z kolei krawcowe zszywały przygotowane elementy, z których powstawały poszycia na kanapy. Następnie podpatrzyliśmy pracę tapicerów. To oni na przygotowane przez stolarzy korpusy przykleją gąbki i wszystko to jest ze sobą łączone za pomocą pneumatycznego takera. Tak przygotowane kanapy są pakowane w kartony, foliowane i odstawiane do magazynu, gdzie czekają na transport do sklepów. Odwiedziliśmy także dział technologii i projektowania. To tam powstają projekty i prototypy kanap, które później wykonują pracownicy tego zakładu. Największe jednak zainteresowanie wśród uczniów wzbudził dział, który był całkowicie skomputeryzowany i obsługiwał go jeden człowiek. Wizyta w zakładzie pracy została upamiętniona wspólnym zdjęciem. Na koniec wizyty uczniowie podziękowali za wspaniałą lekcję o zawodach.

Tekst i foto: Teresa Pawlak


ZAWÓD BIBLIOTEKARZ

W środę 20 lutego uczniowie klasy II a wybrali się do szkolnej biblioteki. W ramach innowacji pedagogicznej „Wiem kim jestem, ale kim będę” przeprowadzili wywiad z bibliotekarką: panią Małgorzatą Waleszkowską. Korzystając z okazji, przygotowali pytania, które miały na celu przybliżyć im pracę w bibliotece, organizację biblioteki, a także uzyskać wiedzę przydatną w czasie organizacji klasowej biblioteczki. Każdy uczeń zadał jedno pytanie, a pytania były następujące: Czym zajmuje się bibliotekarz poza wypożyczaniem książek?, Jakie informacje są zapisane na karcie katalogowej?, Na jakie działy są podzielone książki w bibliotece?, Jak wygląda katalog elektroniczny i kto go zakłada?, Który katalog jest bardziej użyteczny: tradycyjny czy elektroniczny?, Czy lubi pani swoją pracę?, Jak długo pracuje pani w bibliotece?, Czy lubi pani czytać książki?, Co trzeba zrobić, by zostać bibliotekarzem?

Na wszystkie pytania nasza rozmówczyni udzieliła uczniom bardzo wyczerpujących odpowiedzi. Uczniowie z ogromnym zaciekawieniem słuchali wypowiedzi pani bibliotekarki i z pewnością dowiedzieli się bardzo dużo na temat pracy bibliotekarza i predyspozycji do wykonywania tego zawodu. Serdecznie dziękujemy pani Małgosi za tak piękną lekcję z zakresu doradztwa zawodowego.

Tekst: Teresa Pawlak
Foto: Katarzyna Nizgorska


Ważne decyzje – wybór szkoły

Uczniowie klas VIII muszą w najbliższym czasie podjąć pierwszą w ich życiu ważną decyzję dotyczącą przyszłości – muszą dokonać wyboru szkoły ponadpodstawowej, w której chcieliby kontynuować dalszą naukę.

Ważne jest, aby każdy uczeń w wybranej przez siebie szkole mógł rozwijać i doskonalić swoje zainteresowania, pasje i talenty. Z pewnością bardzo pomocne w podjęciu właściwej decyzji są spotkania z przedstawicielami szkół ponadpodstawowych.

W lutym, ramach doradztwa zawodowego naszą szkołę, a konkretnie klasy VIII odwiedził Dyrektor Zespołu Szkół im. Wł. Jagiełły w Lidzbarku pan Andrzej Piątkowski. Podczas spotkania uczniowie zostali zapoznani z ofertą szkoły, zasadami rekrutacji. Na zakończenie młodzież otrzymała foldery informacyjne o szkole.

Również w lutym uczniowie klas VIII uczestniczyli w spotkaniu z doradcą zawodowym z Młodzieżowego Centrum Kariery OHP w Działdowie. Pani Monika Marszak-Reszka zwróciła uwagę na to, jak ważna przy wyborze szkoły jest znajomość własnych predyspozycji, świadomość swoich mocnych stron i np. przeciwwskazań zdrowotnych. Osoby, które nie znalazły jeszcze „pomysłu na siebie” zachęcała do korzystania z porad doradców zawodowych.

Tekst i foto: Anna Kowalkowska


Poznajemy zawód – policjant

W lutym uczniowie klasy II a w ramach innowacji pedagogicznej „Wiem kim jestem, ale kim będę” poznali specyfikę pracy policji. We wtorek 26 lutego zaprosiliśmy do klasy sierżant sztabową Agnieszkę Żuchowską, aby przeprowadzić z nią wywiad. Wraz z nią odwiedził nas także sierżant sztabowy Waldemar Szczechowicz. Wywiad miał na celu przedstawić działania, zadania i obowiązki pracy policji. Zaproszeni goście ukazali nam sposoby i możliwości pomagania ludziom, poinformowali nas o tym, jak wygląda droga do zawodu policjanta oraz na jakie niebezpieczeństwa naraża się, pracując na tym stanowisku. Dzieci dowiedziały się z jakimi zadaniami zmaga się policja. Nasi rozmówcy udzielili odpowiedzi na wiele pytań, min.: Co Panią skłoniło do wykonywania tego zawodu? Czy jest to trudna praca? Co Pani najbardziej podoba się w tej pracy? Czy wpływa ona na Pani życie prywatne? Jaki stopień Pani ma? Czy Pani praca jest niebezpieczna, czy tylko się taka wydaje? Czy często używa Pani broni? Czy obawia się Pani, że może się stać coś niebezpiecznego? Jak rodzina radzi sobie z pani niebezpieczną pracą? Jaka była Pani droga edukacyjna? Co spowodowało, że wybrała Pani akurat ten zawód? Czego przede wszystkim uczy zawód policjanta? Czego dowiedziała się Pani o ludziach na podstawie swojej pracy? Ile lat Pani pracuje w tym zawodzie? Czy był moment, w którym żałował pan wyboru tego właśnie zawodu? Z perspektywy czasu, uważa Pan, że jest człowiekiem spełnionym? Ile lat trwa szkoła policyjna? Czy w dzieciństwie marzył Pan o zawodzie policjanta?

Przybyli goście pokazali także uczniom taki sprzęt policyjny jak np. kajdanki, pałkę, gaz, alkomat, kamizelkę kuloodporną i odblaskową, kaburę i pistolet, krótkofalówkę oraz radiowóz policyjny i jego wyposażenie. Bardzo dziękujemy za piękną lekcję i przybliżenie zawodu policjanta.

Tekst i foto: Teresa Pawlak


Poznajemy pracę leśnika

23 listopada 2018 roku podczas zajęć z wychowawcą i w ramach tematyki doradztwa zawodowego uczniów klasy V a odwiedził rodzic jednego z uczniów: pan Marcin Bilski. Przedstawił on uczniom zawód leśnika. Opowiadał, jak rozpoczęła się jego przygoda z przyrodą, zaznaczając na początku spotkania, że praca jest jego ogromną pasją i bardzo lubi przebywać w lesie. Dokładnie przedstawił swoją ścieżkę zawodową oraz jakie obowiązki należą do leśnika. Odpowiadał także na takie pytania uczniów, jak np. Jak długo trwała nauka w szkole ponadpodstawowej oraz podjęcie studiów, które umożliwiły mu podjęcie pracy leśnika? Co spowodowało, że został leśnikiem? Czy nie boi się zwierząt takich jak dziki, wilki itp.? Czy poruszanie się po trenie leśnym jest trudne i jak sobie radzi w nowym miejscu? Czy kobiety też mogą być leśnikami? Pytania dotyczyły też stroju leśnika.

Nasz gość zaprezentował również z wykorzystaniem środków audiowizualnych informacje dotyczące naszego Nadleśnictwa Lidzbark. Przyniósł też akcesoria, które wykorzystywane są do pracy w lesie. Uczniowie z dużym zaciekawienie słuchali pana Marcina, który na koniec zachęcił ich do dbania o środowisko naturalne. Bardzo dziękujemy za fantastyczną lekcję.

Tekst i foto: Danuta Szuman


Warsztaty w Zespole Szkół

W dniu 14 stycznia 2019 roku uczniowie klas 5a, 5b i 5c pod opieką nauczyciela techniki – Pani Beaty Piątkowskiej, uczestniczyli w warsztatach technicznych w Zespole Szkół im. Króla Władysława Jagiełły w Lidzbarku. Zajęcia te dotyczyły wszechstronnej wiedzy i zastosowania cennego surowca, jakim jest drewno. Podczas zajęć uczniowie mieli możliwość usystematyzowania pojęć, wiedzy ogólnej a w szczególności właściwie użytkować sprzęt techniczny i narzędzia do obróbki drewna. Samodzielnie oraz pod nadzorem Pani Justyny Malinowskiej – nauczyciela kształcenia zawodowego ZS w Lidzbarku, mogli wykonywać różne czynności z wykorzystaniem takich narzędzi i sprzętu jak: młotki, obcęgi, piły ręczne, miary oraz wkrętarki, wiertarki, i pilarki.

Ważnym elementem edukacyjnym było stosowanie zasad bezpieczeństwa podczas pracy z ww. narzędziami. Każda z klas mogła samodzielnie wykonać z gotowych elementów budkę lęgową dla ptaków, która następnie została zabrana do szkoły. Uczniowie chętnie brali udział w tak zorganizowanych praktycznych warsztatach stolarskich. W trakcie zajęć mieli bezpośredni kontakt z młodzieżą kształcącą się w zawodach, w których ma zastosowanie drewno – stolarz, tapicer, cieśla, technik budownictwa. Na pamiątkę pobytu w ZS w Lidzbarku każdy otrzymał okolicznością zakładkę, przygotowaną przez uczniów kształcących się w zawodzie technik organizacji reklamy. Uczniowie miło wspominali pobyt w Zespole Szkół w Lidzbarku.

Tekst i foto: Beata Piątkowska


POZNAJEMY ZAWÓD – FRYZJER

W styczniu uczniowie klasy IIa w ramach innowacji pedagogicznej „Wiem kim jestem, ale kim będę” poznali kolejny zawód. We wtorek 8 stycznia do ich klasy przyszła pani Żaneta Wiórgowska, fryzjerka, z którą uczniowie przeprowadzili wywiad. Nasza rozmówczyni udzieliła odpowiedzi na wiele pytań, min.: Ile lat pani pracuje w zawodzie? Czy od zawsze miała pani smykałkę do fryzjerstwa? Czy ciężka jest ta praca? Gdzie pani pierwszy raz pracowała zawodowo jako fryzjerka? Na kim pani ćwiczyła upięcia i fryzury? Czy pani ma swoją ulubioną fryzurę, którą poleca pani swoim klientom? Czy fryzjerstwo traktuje Pani jako swoją pracę czy hobby? Czy ma pani jakieś zainteresowania oprócz fryzjerstwa? Jakie? Częściej panią odwiedzają kobiety czy mężczyźni? Czy pani specjalizuje się bardziej w upięciach czy raczej w obcinaniu włosów, czy końcówek? Czy jest to zawód, który wymaga ciągłego szkolenia się?

Nasz gość przyniósł ze sobą różne akcesoria fryzjerskie, min.: farby, lakiery, szczotki, grzebienie, nożyczki, lokówki, prostownice, a nawet pistolet do przekuwania uszu. Wszystkim dziewczynkom w klasie pani Żaneta doczepiła i wplotła sztuczne, kolorowe pasemka. Pokazała w jaki sposób za pomocą prostownicy można zrobić piękne loki. Niektóre dziewczynki zostały pięknie uczesane. Zajęcia wszystkim bardzo się spodobały, a nasz gość obiecał, że wróci w czerwcu, aby zademonstrować nam męskie fryzury. Serdecznie dziękujemy za tak piękną lekcję z zakresu doradztwa zawodowego.

Tekst i foto: Teresa Pawlak


Z wizytą w gospodarstwie rolnym

W ramach realizowanej w klasie IIa od początku roku szkolnego innowacji pedagogicznej „Wiem kim jestem, ale kim będę?” wybraliśmy się z wizytą do gospodarstwa rolnego państwa Anety i Krzysztofa Pacuskich. Mieliśmy tam okazję pozanć specyfikę zawodu – rolnik. Po rozmowie z gospodarzem pogłębiliśmy wiedzę na temat zasiewanych zbóż i hodowlanych zwierząt. Ciekawym doświadczeniem, szczególnie dla chłopców, była prezentacja maszyn i ciągników. Dowiedzieliśmy się, jakie cechy charakteru i zainteresowania przydatne są w tej profesji, co sprawia największą satysfakcję, a także jakie są zalety i wady tego zawodu. Największym zainteresowaniem cieszyło się bytowanie ze zwierzętami. Mieliśmy okazję zobaczyć: hodowlę królików, perliczki, rajskie kurki i kogucika, hodowlę świnek (niektórzy nawet dotykali małe świnki). Po wizycie w gospodarstwie rolnym dzieci wiedzą, że praca rolnika jest bardzo trudna i absorbująca, a każdy dzień pracy jest inny.

Tekst i foto: Teresa Pawlak


POZNAJEMY ZAWÓD PIELĘGNIARKI I RATOWNIKA MEDYCZNEGO

Uczniowie klasy IIa w listopadzie i grudniu w ramach innowacji pedagogicznej „Wiem kim jestem, ale kim będę” poznają kolejne zawody. We wtorek 20 listopada przeprowadziliśmy wywiad z pielęgniarką szkolną, panią Aldoną Kordalską. Wywiad miał na celu przedstawić działania i obowiązki higienistki szkolnej. Ukazał sposoby i możliwości pomocy uczniom, informował o tym jak wygląda droga do zawodu pielęgniarki, a także praca na tym stanowisku. Dzieci dowiedziały się, z jakimi zadaniami zmaga się szkolna pielęgniarka. Nasza rozmówczyni udzieliła odpowiedzi na wiele pytań, min.: Jaka jest droga do zawodu pielęgniarki? Co wpłynęło na Pani wybór zawodu pielęgniarki? Czy jest to zawód tylko dla dziewcząt? Czy zawsze pracowała Pani w szkole? Ilu dziennie uczniów przychodzi po pomoc? Czy zdarzyło się Pani rozpoznać symulanta/ symulantkę?

27 listopada odwiedził nas ratownik medyczny pan Marek Ciechacki. Podczas zajęć praktycznych uczniowie mieli okazję przećwiczyć na manekinie masaż serca, pozycję boczną ustaloną oraz procedurę zachowania się podczas wypadków. Utrwalono procedury wzywania pomocy i jej udzielania. Ratownik pokazał sprzęt medyczny potrzebny do ratowania życia typu: ssak, resuscytator, defibrylator, ciśnieniomierz, pulsometr, stetoskop, szyny, kołnierz ortopedyczny, deskę ortopedyczną oraz wyposażenie torby opatrunkowej. Odpowiedział także na wiele pytań, które wyjaśniły i zobrazowały dzieciom drogę do zawodu ratownika medycznego. Uczniowie mieli okazję przymierzyć kołnierz ortopedyczny i poleżeć na desce ortopedycznej. Na koniec zajęć obejrzeliśmy karetkę ratunkową i jej wyposażenie.

Tekst i foto: Teresa Pawlak


Realizujemy Program „Laboratorium. Mój profil”

23 listopada 2018 roku uczniowie klasy 8A i 8 B wzięli udział w wycieczce zawodoznawczej.
Młodzież wraz z opiekunami Anną Kowalkowską- koordynator doradztwa zawodowego, Joanną Urbańską, Małgorzatą Waleszkowską, Radosławem Sekitą odwiedzili dwie firmy, które przystąpiły do Programu „Laboratorium. Mój profil”.

Szynaka Meble Sp. z oo. w Lubawie
Wizyta uczniów w tak dużej firmie była dla nich nowym doświadczeniem. Prowadzący spotkanie w sposób profesjonalny przedstawił uczniom funkcjonowanie firmy, opowiedział o pracy stolarza i innych zawodów. Na halach produkcyjnych uczniowie bezpośrednio zetknęli się z pracą osób różnych zawodów oraz z nowoczesnymi urządzeniami i maszynami do produkcji mebli. Wycieczka zawodoznawcza spełniła oczekiwania uczniów.

Zakład Mechaniki Pojazdowej i Elektromechaniki Roman Czacharowski w Lubawie.
Wizyta uczniów zainteresowanych mechaniką pojazdową w warsztacie spełniła ich oczekiwania. Właściciel warsztatu w sposób profesjonalny, z wielką pasją przybliżył uczniom pracę mechaników, diagnostów i elektromechaników pojazdowych. Chłopcy bezpośrednio zetknęli się z pracą mechaników oraz z nowoczesnymi urządzeniami i narzędziami do naprawy pojazdów.

Powoli nadchodzi czas, gdy uczniowie klas ósmych podejmą pierwszą ważną w ich życiu decyzję dotyczącą przyszłości zawodowej. Nasza przyszłość w rękach młodych.

Tekst i foto: Anna Kowalkowska


 

Zawód fryzjer

28 listopada b.r. podczas lekcji z wychowawcą klasa 6 d miała niecodziennych gości. Zaproszono panią Annę Godziszewską- fryzjerkę wraz z uczennicami na praktyce na lekcję w ramach doradztwa zawodowego. Panie w sposób bardzo profesjonalny opowiedziały o fryzjerstwie. Przyniosły różne akcesoria fryzjerskie takie jak- lokówki, szczotki, lakiery, farby. Niektóre uczennice zostały pięknie uczesane, a niektórym chłopcom panie umodelowały fryzury.

Zajęcia bardzo podobały się wszystkim. Być może ktoś z tej klasy w przyszłości zostanie fryzjerem.

Serdeczne podziękowania skierowali uczniowie pani Godziszewskiej i jej uczennicom obdarowując je drobnymi upominkami świątecznymi wykonanymi samodzielnie.

Tekst i foto: Magdalena Zawacka

 


SZANOWNI RODZICE

Działania szkolnego koordynatora doradztwa zawodowego to również oferta dla Państwa.

Proponuję spotkania indywidualne na tematy:

  1. Rodzic, jako doradca zawodowy swoich dzieci.
  2. Główne zmiany w szkolnictwie zawodowym.
  3. Spotkania dotyczące roli rodziców podczas wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej przez ich dzieci.
  4. Pomoc rodzicom w komunikacji z dzieckiem, by wspierali dziecko w podejmowaniu decyzji dotyczącej jego przyszłości zawodowej.
  5. Zwrócenie uwagi rodziców na istotę świadomego wyboru ścieżki kariery przez ich dzieci.
  6. I wiele innych według Państwa potrzeb.

W ramach Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego Nasza szkoła podejmuje wiele działań z doradztwa zawodowego na zajęciach z wychowawcą, lekcjach przedmiotowych i zajęciach dodatkowych.

Bez Państwa współudziału nie osiągniemy pełnego sukcesu!

Zapraszamy do współpracy!

Poniżej do pobrania ciekawe materiały dla rodziców uczniów.

Drodzy uczniowie! Szanowni Rodzice!

Od roku szkolnego 2018/2019 obowiązuje nowe Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. 2018 poz. 1675). Rozporządzenie określa treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla publicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego, publicznych szkół, które będą realizowały doradztwo zawodowe przez prowadzenie zaplanowanych i systematycznych działań mających na celu wspieranie uczniów w procesie podejmowania świadomych decyzji edukacyjnych i zawodowych.

W ramach Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego w naszej szkole będą realizowane zajęcia z:

  • preorientacji zawodowej w edukacji wczesnoszkolnej (forma doradztwa realizowana w oddziałach przedszkolnych i klasach I – III szkoły podstawowej. To ogół działań o charakterze wychowawczym, podejmowanych przez nauczycieli i rodziców, ukierunkowanych na zbliżanie dzieci w wieku szkolnym do środowiska pracy);
  • orientacji zawodowej w klasach 4 – 6 szkoły podstawowej (forma doradztwa realizowana w klasach 4 – 6 publicznych szkół podstawowych. Celem orientacji zawodowej jest wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku pracy, rozwijanie pozytywnej i proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań oraz pasji);
  • doradztwa zawodowego w klasach 7 – 8 (forma świadczenia pomocy w dokonywaniu kolejnych decyzji wyboru szkoły, zawodu lub pracy w formie indywidualnej porady zawodowej, poprzez analizę pola problemowego jednostki i udzielenie jej informacji zawodowych, podawanie wskazówek, sugestii oraz instrukcji, realizowane na zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego w wymiarze określonym w ramowych planach nauczania (10 godzin w roku szkolnym), zgodnie z podstawa programową);

Doradztwo zawodowe będzie realizowane w:

  • klasach I-VI szkół podstawowych na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego,
  • w klasach VII i VIII szkół podstawowych na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego.

Treści zajęć z doradztwa zawodowego w klasie VII i VIII podzielone są na następujące obszary:

  1. Poznawanie własnych zasobów;
  2. Świat zawodów i rynek pracy;
  3. Rynek edukacyjny i uczenie się  przez całe życie;
  4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno- zawodowych;

ŹRÓDŁA    INFORMACJI   DOTYCZĄCE  DORADZTWA    ZAWODOWEGO

www.men.gov.pl

www.cdzdm.pl

www.koweziu.edu.pl

www.doradztwo.koweziu.pl

www,edukacja.warszawa.pl

www.doradztwo.ore.edu.pl

www.indywidualni.pl

www.scholaris.pl

CELE UCZENIA SIĘ

DEFINICJE POJĘĆ Z ZAKRESU DORADZTWO ZAWODOWE

KRYTERIA SUKCESU DORADZTWA ZAWODOWEGO

SPRAWOZDANIE Z KURSU PLANOWANIE DORADZTWA ZAWODOWEGO

ĆWICZENIE 10 TEST SAMOOCENY

ĆWICZENIE 11 TEST CZY ZNASZ SIEBIE

ĆWICZENIE 12 TEST DIAGNOSTYKA TEMPERAMENTU

SZANSE I ZAGROŻENIA

ĆWICZENIE 13 TEST TYPÓW OSOBOWOŚCI

ĆWICZENIE 14 CO MOTYWUJE CIĘ DO DZIAŁANIA?

ĆWICZENIE 16 AUTOPORTRET 2

ĆWICZENIE 15 KWESTIONARIUSZ ZAINTERESOWAŃ ZAWODOWYCH

ĆWICZENIE 17 MÓGŁBYM BYĆ

ĆWICZENIE 18 PRZYJACIEL

ĆWICZENIE 19 OD STÓP DO GŁÓW

ĆWICZENIE 20 ZAPLANUJ

ĆWICZENIE 21 PIZZA CZASU

ĆWICZENIE 22 ZAWÓD MOICH RODZICÓW

ĆWICZENIE 23 KONTRAKT Z SAMYM SOBĄ

cwiczenie_24_czlowiek_sukcesu_czlowiek_porazki.docx

Pages: 1 2 3

Wszystko o wszawicy
Program „Podpaski w szkole dla każdej dziewczyny”
BOHATERON w Twojej Szkole 2023
eTwinning
PROGRAM dla szkół
Aplikacja ochrony rodzicielskiej Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej
Pilotazowy program. Skierowany do dzieci i młodzieży problemowo korzystających z nowych technologii cyfrowych oraz ich rodzin
Nowoczesne łącze światłowodowe NEXERA

Kontakt

Szkoła Podstawowa nr 1 z Oddziałami Dwujęzycznymi i Sportowymi
im. 
Tadeusza Kościuszki
w Lidzbarku

ul. Działdowska 13
13-230 Lidzbark

tel/fax 23 696 15 27

e-mail: splidzbark@wp.pl
dyrektor@splidzbark.pl
wicedyrektor1_3@splidzbark.pl
sekretariat@splidzbark.pl
administracja@splidzbark.pl
biblioteka@splidzbark.pl
pedagogsp1@splidzbark.pl
psycholog@splidzbark.pl

Skip to content